Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/82309
Title: The therapeutic nature and effects of drama and theatre processes
Other Titles: A natureza terapêutica e os efeitos dos processos do drama e teatro
Authors: Jankauskaite, Severina 
Orientador: Umbelino, Luís António Ferreira Correia
Keywords: drama; teatro; terapia; identidade; espaço; drama; theatre; therapy; identity; space
Issue Date: 22-Feb-2018
Serial title, monograph or event: The therapeutic nature and effects of drama and theatre processes
Place of publication or event: The Department of History, Archaeology and Arts of the Faculty of Letters of the University of Coimbra
Abstract: RESUMOPor Severina JankauskaiteA natureza terapêutica e os efeitos dos processos do drama e teatroParticipar em encenações dramáticas e teatro foi notado, desde cedo, como sendo uma condição vital para o bem-estar dos humanos e sociedades em diferentes contextos, resultando eventualmente na noção do seu potencial terapêutico.Consequentemente, esta tese de mestrado procura, de um ponto de vista teórico, pesquisar as formas pelas quais a dramaterapia, como área, em teoria e prática, respondeu à noção de que dentro da dramatização e teatro há um forte potencial para a terapia.Para o fazer serão explorados os seguintes pontos:Descrever as formas como, ao longo do tempo, se foram criando ligações entre drama, teatro e mudança terapêutica;Descobrir como surgiu a drama terapia como meio de tratamento;Definir o termo “dramaterapia”;Examinar as principais formas existentes, formatos e contextos da dramaterapia;Observar as bases conceptuais e práticas da dramaterapia;Avaliar a aplicabilidade da dramaterapia em vários campos.Irão ser retiradas as seguintes conclusões:Esta tese descrever as várias formas em que se começaram a formar ligações entre drama, teatro e mudança terapêutica, revelando que, por causa destas ligações, novas teorias, experiencias, e diferentes utilizações das artes em várias áreas contribuíram para gerar ligações entre formas de representação e a criação de mudança.Foi determinado que a emergência da dramaterapia como disciplina e área especifica de prática profissional se deveu às amplas descobertas, desenvolvimentos e ligações acima descritas.Descobriu-se que a dramaterapia é desenvolvida tanto individualmente como em grupos de trabalho por dramaterapeutas, os quais têm uma amplitude de métodos, cenários e contextos, ajudados por uma série de sessões baseadas na gama expressiva completa das formas dramáticas e teatrais, que acabem por facilitar mudanças pessoais.A melhor forma de fazer dramaterapia é, no entanto, em grupo, pois isso ajuda a que as pessoas mais facilmente criem experiencias, formas alternativas de olhar para si próprios e para as suas vidas, assim descobrindo e comunicando novos significados nas suas vidas através do espaço terapêutico.O espaço da dramaterapia foi postulado como sendo paralelo às qualidades atribuídas ao drama e teatro por vários teóricos, quer na forma da realidade dramática de Pendzik, quer através do espaço lúdico de Winnicott, e hoje em dia a dramaterapia opera dentro de diversos modelos teóricos e terapêuticos, tais como o paradigma Embodiment - Projection - Role (EPR) de Jenning’s.Palavras-chave: drama, teatro, terapia, cura, realidade dramática, psicoterapia, filosofia, identidade, mudança, espaço.
ABSTRACTBy Severina JankauskaiteThe therapeutic nature and effects of drama and theatre processesTaking part in drama and theatre has been seen as a vital condition to the well-being of humans and societies in several contexts since early times, eventually resulting in the notion of their therapeutic potential.Accordingly, this master's thesis, from a theoretical point of view, seeks to research the ways in which drama therapy as a field, in its theory and practice, has responded to the notion that within drama and theatre there is a powerful potential for therapy.To achieve this goal, the following will be done:1. Described the ways in which, over time, connections between drama, theatre and therapeutic change came to be;2. Find out how drama therapy emerged as a means of treatment;3. Define the term “drama therapy”;4. Reviews drama therapy’s main forms, formats and context;5. Look into the conceptual and practical bases of drama therapy;6. Evaluate the applicability of drama therapy in various terms.The following conclusion will be drawn:This thesis has described the number of ways in which links between drama, theatre and therapeutic change began to form, revealing that, because of these links, new theories, experiments, and the different uses of the arts in various areas all contributed to generate connections between forms of enactment and the creation of change.It was ascertained that the emergence of drama therapy as a discipline and specific area of professional practice was due to the wider discoveries, developments and the connections described above.The effectiveness of the drama therapy was considered on the strength of the drama and theatre processes at work, which is so seen as explaining and accounting for it both theoretically and in practice.It was discovered that drama therapy is carried out both in individual and group settings by drama therapists, who have a fairly wide range of methods, settings and contexts, aided by a series of sessions based on the full expressive range of drama and theatre forms, which end up facilitating personal change.The best possible setting for drama therapy, however, seems to be group settings, since these much more easily enable people to create experiments, alternative ways of looking at themselves and their lives, thus discovering and communicating new meanings in their lives through the therapeutic space.The space of drama therapy has been posited as being parallel to the the qualities attributed to drama and play by many theoreticians, in the shape of Pendzik’s dramatic reality or Winnicott’s play space, and nowadays drama therapy functions within a number of theoretical and therapeutic models, such as Jennings’ Embodiment - Projection - Role (EPR) paradigm.Keywords: drama, theatre, therapy, healing, dramatic reality, psychotherapy, philosophy, identity, change, space.
Description: Dissertação de Mestrado em Estudos Artísticos apresentada à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/82309
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Severina_VersaoFinal.pdf587.7 kBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

396
checked on Mar 24, 2020

Download(s) 50

354
checked on Mar 24, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons