Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/81504
Title: | Experiência no Acto, Aprendizagem de um método na Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso | Other Titles: | Living Experience, a learning method in the Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso | Authors: | Mendes, Pedro Miguel Lima Teixeira | Orientador: | Almeida, Joaquim Carlos Pinto de | Keywords: | Arquitectura; Poesia; Experiência; Método; Acto; Architecture; Poetry; Experience; method; Act | Issue Date: | 24-Oct-2017 | Serial title, monograph or event: | Experiência no Acto, Aprendizagem de um método na Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso | Place of publication or event: | Universidade de Coimbra | Abstract: | Experiência no Acto dá nome à dissertação que explora a metodologia de ensino desenvolvida pela Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, no Chile. A origem da experiência da Escuela de Valparaíso remete para o encontro entre o arquitecto Alberto Cruz Covarrubias e o poeta Godofredo Iommi Marini; o encontro entre a poesia e a arquitectura. Hoje em dia, é a materialização de uma construção colectiva de arquitectos, poetas, pintores, escultores e pensadores que propõem, com um “modo de fazer criativo”, dar lugar ao que a poesia diz e a arquitectura faz. A escola abre as portas à experimentação e à intuição como um processo criativo que dá voz à poeisis. Aqui a poesia canta o Ha-lugar e dá origem à arquitectura por meio da palavra poética. Da experiência com a realidade ao imaginário do criador, através de um “habitar com palavras”, isto é, do instrumento da Observación, a arquitectura gera a sua obra, oferecendo-a ao destino do lugar e do habitar humano.Experiência no Acto dá nome à dissertação que explora a metodologia de ensino desenvolvida pela Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, no Chile. A origem da experiência da Escuela de Valparaíso remete para o encontro entre o arquitecto Alberto Cruz Covarrubias e o poeta Godofredo Iommi Marini; o encontro entre a poesia e a arquitectura. Hoje em dia, é a materialização de uma construção colectiva de arquitectos, poetas, pintores, escultores e pensadores que propõem, com um “modo de fazer criativo”, dar lugar ao que a poesia diz e a arquitectura faz. A escola abre as portas à experimentação e à intuição como um processo criativo que dá voz à poeisis. Aqui a poesia canta o Ha-lugar e dá origem à arquitectura por meio da palavra poética. Da experiência com a realidade ao imaginário do criador, através de um “habitar com palavras”, isto é, do instrumento da Observación, a arquitectura gera a sua obra, oferecendo-a ao destino do lugar e do habitar humano. Experiência no Acto [Living Experience] is the title of the dissertation that explores the teaching method in use at Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, in Chile. This experience dates back to an encounter between architect Alberto Cruz Covarrubias and poet Godofredo Iommi Marini; the encounter between poetry and architecture. Today, it is the embodiment of a collective establishment of architects, poets, painters, sculptors and thinkers who have sought and seek to bring together poetic thought and architectural feat driven by unrelenting desire or creative and intuitive “how to”.The school opens its doors to experimentation and intuition as a creative process, which gives a voice to poiesis. Here, poetry chants Ha-lugar [it is] and inspires architecture through poetic word. From the experience with reality to the imagination of the creator, by “living with words”, that is, the tool of Observación, architecture generates its masterpiece, offering it to the fortune of the location and human living.Experiência no Acto [Living Experience] is the title of the dissertation that explores the teaching method in use at Escuela de Arquitectura y Diseño de Valparaíso, in Chile. This experience dates back to an encounter between architect Alberto Cruz Covarrubias and poet Godofredo Iommi Marini; the encounter between poetry and architecture. Today, it is the embodiment of a collective establishment of architects, poets, painters, sculptors and thinkers who have sought and seek to bring together poetic thought and architectural feat driven by unrelenting desire or creative and intuitive “how to”.The school opens its doors to experimentation and intuition as a creative process, which gives a voice to poiesis. Here, poetry chants Ha-lugar [it is] and inspires architecture through poetic word. From the experience with reality to the imagination of the creator, by “living with words”, that is, the tool of Observación, architecture generates its masterpiece, offering it to the fortune of the location and human living. |
Description: | Dissertação de Mestrado Integrado em Arquitetura apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia | URI: | https://hdl.handle.net/10316/81504 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação PEDRO MENDES.pdf | 22.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
517
checked on Oct 15, 2024
Download(s) 50
641
checked on Oct 15, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License