Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/81458
Title: Workaholics profiles: The role of Psychological Capital and Emotional Intelligence.
Other Titles: Perfis de Workaholics: o papel do Capital Psicológico e da Inteligência Emocional
Authors: Crudeli, Alessandro 
Orientador: Gracia, Esther
Pais, Leonor Maria Gonçalves Pacheco
Mónico, Lisete Santos Mendes
Keywords: Workaholism; Capital Psicologico; inteligência emocional; Workaholism; Psychological Capital; Emotional Intelligence
Issue Date: 7-Jul-2017
Serial title, monograph or event: Workaholics profiles: The role of Psychological Capital and Emotional Intelligence.
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: ResumoOBJETIVOSNo presente estudo procuramos investigar o capital psicológico e a inteligência emocional enquanto fatores influenciadores na predição de diferentes perfis de workaholism.METODOLOGIAA amostra é composta por 300 colaboradores com situações profissionais diferenciadas a laborar em empresas portuguesas.Os participantes responderam a 3 questionários diferentes, validados de acordo com a sua dimensionalidade e fidelidade: (1) Workaholism Battery (WorkBAT) da autoria de Spence & Robbins (1992); (2) Emotional Intelligence Scale da autoria de Rego et al. (2007); e (3) PsyCap Questionnaire que foi construído pela primeira vez por Luthans, Youssef and Avolio (2007), que foi traduzido e adaptado para o contexto português por Machado (2008)RESULTADOSOs resultados sugerem a existência de uma relação positiva global moderada entre o capital psicológico e o workaholism, tal como entre a inteligência emocional e o workaholism. As dimensões de capital psicológico e de inteligência emocional evidenciaram importância diferenciada na predição nas dimensões do wokaholism. A análise por clusters, relativamente às dimensões do WorkBAT, refletiram os diferentes perfis dos colaboradores fundadas nas abordagens dos autores Spence & Robbins (1992) e Buelens e Poelmans (2004). Encontramos variações de capital psicológico e a inteligência emocional entre os diferentes perfis de workaholism.CONCLUSÕESEncontramos diferenças relativamente ao capital psicológico e à inteligência emocional nos diferentes perfis de workaholism.
AimsThe aim of this study is to assess the relation between Psychological Capital (PC), Emotional Intelligence (EI) and Workaholism.More in detail, the goal of this research is to investigate psychological capital and emotional intelligence as factor with influence in the prediction of different profiles of workaholism.This study intends to investigate psychological capital and emotional intelligence as factor with influence in the prediction of different profiles of workaholism.MethodologyThe sample is composed by 300 employees with different professional situations in Portuguese companies. Participants answered to three different questionnaires, validated attending to its dimensionality and reliability: (1) Workaholism Battery (WorkBAT) proposed by Spence & Robbins (1992); (2) Emotional Intelligence Scale, proposed by Rego et al. (2007); and (3) PsyCap Questionnaire, developed the first time by Luthans, Youssef and Avolio (2007), and translated and adapted to the Portuguese context by Machado (2008).ResultsThe results suggested the existence of a moderate positive global relationship between psychological capital and workaholism, and between emotional intelligence and workaholism. Dimensions of psychological capital and emotional intelligence had different importance in the prediction of workaholism’s dimensions. Cluster analysis to WorkBAT dimensions reproduced the different profiles of employees based in the Spence and Robbins (1992) and Buelens and Poelmans (2004) approaches. Psychological Capital and Emotional Intelligence varied between workaholics profiles.ConclusionDifferences in terms of Psychological Capital and Emotional Intelligence were found in the different workaholics profiles.
Description: Dissertação de Mestrado em Psicologia do Trabalho, das Organizações e dos Recursos Humanos apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/81458
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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