Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/46434
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Veiga, Marcia | - |
dc.contributor.author | Cordeiro, A. M. Rochette | - |
dc.contributor.author | Ferreira, Sónia | - |
dc.date.accessioned | 2018-01-12T16:10:12Z | - |
dc.date.available | 2018-01-12T16:10:12Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.issn | 1647-2144 | pt |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/46434 | - |
dc.description.abstract | A partir do conceito de “territorialidades”, entendido, sucintamente, como as dinâmicas sociais, económicas, políticas e culturais desenvolvidas em cada território, propomos, neste artigo, uma discussão teórica sobre educação ao longo da vida como um importante pressuposto para a qualidade de vida na velhice. Assim, esta discussão está pautada em três eixos: o primeiro centra-se na problematização da velhice e dos sujeitos idosos na contemporaneidade, buscando uma definição de quem são tais sujeitos. O segundo eixo envolve a discussão e conceptualização sobre territórios e territorialidades. Finalmente, o terceiro discorre sobre a questão da educação ao longo da vida voltada aos idosos/as. | pt |
dc.description.sponsorship | Based on the concept of “territorialities”, regarded briefly as being the social, economic, political and cultural dynamics developed in each territory, our paper proposes a theoretical discussion on lifelong learning as an important requirement for achieving quality of life in old age. This discussion is structured along three main parts: the first one is focused on the problems of old age and of the elderly at present, and seeks to define who these old people are. The second part focuses on the discussion and theoretical perspective of territories and territorialities. The third, final part discusses the issue of lifelong learning for the elderly | pt |
dc.language.iso | por | pt |
dc.rights | openAccess | pt |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | pt |
dc.subject | Velhices | pt |
dc.subject | Idosos/as | pt |
dc.subject | Territórios | pt |
dc.subject | Territorialidades | pt |
dc.subject | Educação ao Longo da Vida | pt |
dc.subject | Old-age | pt |
dc.subject | Elderly | pt |
dc.subject | Territories | pt |
dc.subject | Territorialities | pt |
dc.subject | Lifelong Learning | pt |
dc.title | Territorialidades educadoras na construção de velhices com qualidade | pt |
dc.title.alternative | Educating territorialities in the construction of quality old age | pt |
dc.type | article | |
degois.publication.firstPage | 116 | pt |
degois.publication.lastPage | 127 | pt |
degois.publication.issue | 19 | pt |
degois.publication.location | Lisboa | pt |
degois.publication.title | Revista Saber e Educar | pt |
dc.peerreviewed | yes | pt |
dc.identifier.doi | 10.17346/se.vol19.79 | pt |
dc.date.embargo | 2014-01-01 | * |
uc.date.periodoEmbargo | 0 | pt |
uc.controloAutoridade | Sim | - |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.languageiso639-1 | pt | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairetype | article | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
crisitem.author.researchunit | CEIS20 - Centre of 20th Century Interdisciplinary Studies | - |
crisitem.author.researchunit | CEIS20 - Centre of 20th Century Interdisciplinary Studies | - |
crisitem.author.orcid | 0000-0003-2222-1958 | - |
crisitem.author.orcid | 0000-0002-8648-3204 | - |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Territorialidades educadoras.pdf | 88.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
573
checked on Oct 16, 2024
Download(s)
209
checked on Oct 16, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License