Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/44149
Title: Open access e serviço de referência - do excesso à essência
Other Titles: Open access and reference serviço - from excess to essence
Authors: Leitão, Helena 
Borges, Maria Manuel 
Keywords: Serviço de referência; Acesso aberto; Excesso de informação; Recuperação de informação
Issue Date: Nov-2017
Abstract: O volume de informação digital disponível e em expansão, para a qual contribui o Acesso Aberto à informação, implica novos desafios para as bibliotecas. Estas, que sempre tiveram como objetivo o acesso à informação de qualidade, enfrentam assim novos desafios que passam também pela ajuda na identificação de informação relevante para todos aqueles que as procuram, o chamado Serviço de Referência. Assim, este estudo tem como objetivo geral aferir o papel do serviço de referência na recuperação de informação no contexto atual de Acesso Aberto à informação; e como objetivos específicos: a) definir o conceito de Acesso Aberto; b) definir e caracterizar o Serviço de Referência; c) refletir sobre a potencialidade deste serviço no que concerne à recuperação excelente de informação pertinente e relevante neste universo imensurável de informação disponível. Optou-se por uma metodologia de natureza exploratória qualitativa através de uma revisão de literatura. Concluiu-se que o Serviço de Referência pode ter um papel determinante na recuperação eficiente e eficaz da informação em Acesso Aberto na medida em que se foca no consumidor de informação; é executado por profissionais com domínio técnico e tecnológico; é um serviço altamente adaptável; e fomenta a literacia informacional. Isto concorre para que o bibliotecário de referência tenha ferramentas que apoiem e formem os consumidores para que satisfaçam as suas necessidades informacionais, mesmo num ambiente de excesso de informação disponível.
The volume of available and expanding digital information to which Open Access to information contributes entails new challenges for libraries. These, which have always had as objective the access to good quality information, face new challenges that also go through the help in the identification of relevant information to all those who look for them, the so-called Reference Service. Thus, this study has as general objective to assess the role of the reference service in the retrieval of information in the current context of Open Access to scientific information; and as specific objectives: a) define the concept of Open Access; b) define and characterize the Reference Service; c) reflect on the potential of this service with regard to the excellent retrieval of pertinent and relevant information in this immeasurable universe of available information. We chose a methodology of qualitative exploratory through a literature review. It was concluded that the Reference Service can play a decisive role in the efficient and effective retrieval of Open Access information insofar as it focuses on the information consumer; is performed by professionals with technical and technological expertise; it is a highly adaptable service; and encourages information literacy. This enables the reference librarian to have tools that support and train consumers to meet their informational needs, even in an environment of excess information available.
URI: https://hdl.handle.net/10316/44149
Rights: openAccess
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