Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/43822
Title: | A comunicação parento-filial: estudo das dimensões comunicacionais realçadas por progenitores e por filhos | Other Titles: | Parent-child communication: study about communicational dimensions highlighted by parents and children | Authors: | Portugal, Alda Alberto, Isabel Marques |
Keywords: | Relação pais-filhos; Comunicação; Estudo misto (qualitativo/quantitativo); Parent-child relationship; Communication; Qualitative/quantitative study | Issue Date: | 2013 | Publisher: | SpringerOpen | Serial title, monograph or event: | Psicologia: Reflexão e Crítica | Volume: | 26 | Issue: | 3 | Abstract: | A comunicação desempenha um papel central na relação progenitores-filhos, particularmente no exercício da parentalidade. Assim, foi desenhado um estudo misto (qualitativo/quantitativo) com o intuito de identificar as dimensões da comunicação mais destacadas por pais e filhos (7-16 anos). Para atingir este objetivo entrevistaram-se dez progenitores e realizaram-se dois grupos focais com dez filhos, sem correspondência de parentesco. A análise de conteúdo revelou sete dimensões (Metacomunicação, Problemas Comunicacionais, Partilha de Situações Problemáticas, Atitudes Filiais, Atitudes Parentais, Afeto e Estabelecimento de Regras e Limites). Cada uma destas dimensões é composta por sub-dimensões revelando consistência e coerência com a literatura teórica que tem conceptualizado a comunicação na relação parento-filial. Estes dados estarão na base do desenvolvimento de uma escala de avaliação da comunicação. Communication seems to play a central role in the parent-child relationship, especially in parenting exercise. This mixed study (qualitative/quantitative) was designed to identify the most referred communication dimensions in the perspective of both parents and children (7-16 years old). To achieve this goal, 10 individual interviews with parents and 2 focus groups with ten children, without matching relationship, were carried out. The content analysis revealed seven parent-child communication dimensions (Metacommunication, Communication Problems, Child Attitude, Parental Attitude, Problematic Situations, Affective Expression and Rules/Limits Establishment). Each of these dimensions was composed by subdimensions, revealing consistence and coherence with theoretical literature. These findings will underpin the development of a parent-child communication scale. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/43822 | ISSN: | 0102-7972 | DOI: | 10.1590/S0102-79722013000300007 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A comunicação parento-filial_estudo das dimensões comunicacionais realçadas por progenitores e por filhos.pdf | 456.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
670
checked on Oct 16, 2024
Download(s) 50
430
checked on Oct 16, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License