Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43822
Title: A comunicação parento-filial: estudo das dimensões comunicacionais realçadas por progenitores e por filhos
Other Titles: Parent-child communication: study about communicational dimensions highlighted by parents and children
Authors: Portugal, Alda 
Alberto, Isabel Marques 
Keywords: Relação pais-filhos; Comunicação; Estudo misto (qualitativo/quantitativo); Parent-child relationship; Communication; Qualitative/quantitative study
Issue Date: 2013
Publisher: SpringerOpen
Serial title, monograph or event: Psicologia: Reflexão e Crítica
Volume: 26
Issue: 3
Abstract: A comunicação desempenha um papel central na relação progenitores-filhos, particularmente no exercício da parentalidade. Assim, foi desenhado um estudo misto (qualitativo/quantitativo) com o intuito de identificar as dimensões da comunicação mais destacadas por pais e filhos (7-16 anos). Para atingir este objetivo entrevistaram-se dez progenitores e realizaram-se dois grupos focais com dez filhos, sem correspondência de parentesco. A análise de conteúdo revelou sete dimensões (Metacomunicação, Problemas Comunicacionais, Partilha de Situações Problemáticas, Atitudes Filiais, Atitudes Parentais, Afeto e Estabelecimento de Regras e Limites). Cada uma destas dimensões é composta por sub-dimensões revelando consistência e coerência com a literatura teórica que tem conceptualizado a comunicação na relação parento-filial. Estes dados estarão na base do desenvolvimento de uma escala de avaliação da comunicação.
Communication seems to play a central role in the parent-child relationship, especially in parenting exercise. This mixed study (qualitative/quantitative) was designed to identify the most referred communication dimensions in the perspective of both parents and children (7-16 years old). To achieve this goal, 10 individual interviews with parents and 2 focus groups with ten children, without matching relationship, were carried out. The content analysis revealed seven parent-child communication dimensions (Metacommunication, Communication Problems, Child Attitude, Parental Attitude, Problematic Situations, Affective Expression and Rules/Limits Establishment). Each of these dimensions was composed by subdimensions, revealing consistence and coherence with theoretical literature. These findings will underpin the development of a parent-child communication scale.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43822
ISSN: 0102-7972
DOI: 10.1590/S0102-79722013000300007
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons