Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43662
Title: Fundamentos teórico-conceituais da pesquisa em práticas sociais e processos educativos
Other Titles: Theoretical and conceptual foundations of the research in social practices and educatives processes
Authors: Tafuri, Diogo Marques 
Gonçalves Junior, Luiz 
Keywords: Processos educativos; Práticas sociais; Pesquisa em educação; Educational processes; Social practices; Research on education
Issue Date: 2017
Publisher: Universidade do Vale do Rio dos Sinos
Serial title, monograph or event: Educação Unisinos
Volume: 21
Issue: 1
Place of publication or event: São Leopoldo
Abstract: O presente artigo tem por objetivo contribuir para o aprofundamento da discussão teórico-conceitual realizada acerca da pesquisa em práticas sociais e processos educativos, situando-a no âmbito dos estudos acadêmicos da área da Educação. Por meio da realização de revisão bibliográfica, abarcando textos de Paulo Freire, Ernani Maria Fiori, Enrique Dussel, Maurice Merleau-Ponty e Boaventura de Sousa Santos, buscamos ampliar nossa compreensão acerca de aspectos conceituais que emergem como elementos constitutivos das duas categorias analíticas centrais desta perspectiva epistemológica de pesquisa em Educação, a saber: práticas sociais e processos educativos. Para tanto, discutimos tais categorias e argumentamos a favor de tomarmos as práticas sociais vivenciadas cotidianamente pelos seres humanos enquanto práxis essencialmente intersubjetiva, geradora de processos educativos que se projetam no tempo-espaço a partir de situações gnosiológicas problematizadoras da realidade social.
This article aims to contribute to the deepening of the theoretical and conceptual discussions held about the research in the social and educational processes practices, placing it in the context of academic studies of the area of Education. By conducting a literature review covering the texts of Paulo Freire, Ernani Maria Fiori, Enrique Dussel, Maurice Merleau-Ponty and Boaventura de Sousa Santos we sought to expand our understanding of conceptual aspects that emerge as constituent elements of two main analytical categories of this epistemological research perspective in Education, namely: social and educational processes practices. To this end, we discuss the two categories and argue in favor of taking the daily social practices experienced by human beings as essentially inter-subjective praxis, generating educational processes that project in time-space from gnosiological problem-solving situations of social reality.
URI: https://hdl.handle.net/10316/43662
ISSN: 2177-6210
DOI: 10.4013/edu.2017.211.05
10.4013/edu.2017.211.05
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s) 10

886
checked on Jul 16, 2024

Download(s)

275
checked on Jul 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons