Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/35748
Title: | Uma plataforma online para cursos de design e multimédia da Universidade de Coimbra | Authors: | Saraiva, Joao Pedro Sousa | Orientador: | Nunes, Eduardo Miguel Morgado Machado, Fernando Jorge Penousal Martins |
Keywords: | Design; Ensino; Interface; Interacção; Web | Issue Date: | 11-Sep-2014 | Serial title, monograph or event: | Uma plataforma online para cursos de design e multimédia da Universidade de Coimbra | Place of publication or event: | Coimbra | Abstract: | A presente dissertação constitui um esforço de planeamento, desenho, desenvolvimento e implementação de uma plataforma Web de promoção dos cursos de Design e Multimédia da Faculdade de Ciências e Tecnologias da Universidade de Coimbra.
Assente no objetivo de colmatar uma lacuna, assinalada por alunos
e docentes, na promoção da oferta formativa dos cursos, assim como na divulgação do trabalho desenvolvido por alunos em contexto académico, esta plataforma pretende oferecer a ambos um veículo de comunicação, inteiramente criado e mantido pela própria comunidade. Nesse sentido,
a plataforma dispõe de um espaço moderado, mas aberto, para publicação de informações sobre as estruturas curriculares e notícias relevantes, nos contextos académico e profissional em que alunos, docentese ex-alunos se movimentam, e potencia a criação de um portefólio de trabalhos desenvolvidos pelos alunos em resultado da sua frequência destes cursos, para o qual os próprios alunos são chamados a contribuir, submetendo
o seu trabalho para publicação num espaço moderado pelo corpo docente, mas aberto à participação da comunidade.
Pretendeu-se, com esta dissertação, documentar em detalhe as várias fases do projecto, do planeamento inicial ao desenvolvimento de uma versão preliminar inteiramente funcional, e testada em contexto real por um grupo de alunos e docentes, passando pelo desenvolvimento de uma linguagem gráfica capaz de transmitir a personalidade, missão e valores da Instituição e dos cursos representados. The following dissertation is proof of planning strategy, design, development and implementation of a web platform to promote the Design and Multimedia courses from the Science and Technology Faculty at the University of Coimbra. Based on the goals of bridging a gap felt by both students and teachers, promoting the educational offer of the courses, as well as the student work awareness inside the academic context, this platform aims to offer both a communication vehicle which is entirely created and maintained by the community itself. For this purpose, the platform has a moderate, yet open atmosphere, with special attention to publishing and spreading of information on curriculum frameworks. Furthermore, the platform will count on relevant news in both academic and professional contexts in which students, faculty and alumni may associate. As a result, the creation of a portfolio with scholar work will be heavily promoted, for which students themselves are called to action by submitting their work for publication in a stage overseen by faculty staff, yet available to the whole community. In essence, the purpose of this thesis was to thoroughly document the different stages of the project in question, beginning with the initial development of a fully functional draft planning, later tested in the real world by a group of students and faculty, and consequently, the buildout of a graphic articulation capable of carrying the character, legacy and values of the constituted courses and institution. |
Description: | Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra. | URI: | https://hdl.handle.net/10316/35748 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado FCTUC Eng.Informática - Teses de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Uma plataforma online para cursos de design e multimedia.pdf | 14.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 5
1,147
checked on Sep 24, 2024
Download(s) 50
997
checked on Sep 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.