Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/24124
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dc.contributor.advisorSalvador, Maria do Céu-
dc.contributor.authorAntunes, Maria da Luz Bernardo-
dc.date.accessioned2013-09-25T10:20:28Z-
dc.date.available2013-09-25T10:20:28Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10316/24124-
dc.descriptionDissertação de mestrado em Psicologia Clínica e de Saúde (Intervenções Cognitivo-Comportamentais nas Perturbações Psicológicas e de Saúde) apresentada à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.por
dc.description.abstractAdolescents whose traumatic shame experiences (TSE) reveal traumatic characteristics and who regard shame events as key to identity tend to develop a sense of self as shameful. Social anxiety (SA) can be influenced by current and pervasive feelings of shame and adolescents with Social anxiety disorder (SAD) present excessive fear/anxiety in social situations where they fear to be negatively evaluated by others. Since individuals with emotional intelligence (EI) are likely able to deal with traumatic experiences, EI may perform an important role in the association between the impact of TSE and SA in these adolescents. This study explores the associations between the impact of TSE, SA and EI. Self-report questionnaires assessed the impact of TSE, SA and EI in two adolescent samples (from the general population and clinical sample of SAD). A weak association between the impact of TSE and SA was found in both. The impact of TSE predicted SA and the relationship between the impact of TSE and EI were statistically significant in the general sample. EI had a moderator role in the predictive effect of the impact of TSE on SA in this sample and not in the clinical one. Adolescents with SAD might be dealing with TSE but its impact on SA may not be expressed by traumatic characteristics related with the TSE, as it is the case in other nosological entities (e.g., PTSD). Other hypotheses are discussed to explain the results obtained. Future studies are needed to highlight the association between TSE, EI and SAD.por
dc.description.abstractOs adolescentes cujas experiências traumáticas de vergonha (ETV) demonstram características traumáticas e cujos acontecimentos de vergonha adquirem um papel central na identidade, tendem a desenvolver uma noção do eu como vergonhoso. A ansiedade social (AS) pode ser influenciada pela vergonha e os adolescentes com Perturbação de ansiedade social (PAS) apresentam medo ou ansiedade excessivos perante situações sociais nas quais temem ser negativamente avaliados pelos outros. Visto que os indivíduos com inteligência emocional (IE) estão mais aptos a lidar com experiências traumáticas, a IE pode desempenhar um papel importante na relação entre o impacto das ETV, AS e EI. O presente estudo explora as possíveis relações entre o impacto das ETV, AS e EI. Instrumentos de auto-resposta avaliaram o impacto das ETV, a AS e a IE em duas amostras de adolescentes (população geral e adolescentes com PAS). Foi encontrada uma fraca associação entre o impacto das ETV e a AS em ambas. O impacto das ETV previu a AS, associação entre o impacto das ETV e a IE foram significativos e IE revelou moderar o efeito predictor do impacto das ETV na AS, apenas na amostra da população geral. Os adolescentes com PAS podem lidar com ETV mas o seu impacto na AS pode não expressar características traumáticas associadas à ETV, como é o caso de outras entidades nosológicas (e.g., PTSD). Deste modo, outras hipóteses para os resultados obtidos são discutidas. Estudos futuros são necessários para compreender melhor as associações entre as ETV, a IE e a PAS.por
dc.language.isoporpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectPerturbação de Ansiedade Social (PAS)por
dc.subjectAnsiedade social (AS)por
dc.titleThe impact of traumatic shame experiences in social anxiety – the moderator role of Emotional Intelligencepor
dc.typemasterThesispor
degois.publication.locationCoimbrapor
degois.publication.titleThe impact of traumatic shame experiences in social anxiety – the moderator role of Emotional Intelligencepor
dc.peerreviewedYespor
dc.identifier.tid201448297-
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1pt-
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