Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/20034
Title: | O Trágico do Estado Pós-Colonial Pius Ngandu Nkashama, Sony Labou Tansi e Pepetela | Authors: | Schurmans, Fabrice Aimé Fernand | Orientador: | Ribeiro, Margarida Calafate Vecchi, Roberto |
Issue Date: | 21-May-2012 | Citation: | SCHURMANS, Fabrice Aimé Fernand - Trágico do Estado pós-colonial Pius Ngandu Nkashama, Sony Labou Tansi e Pepetela. Coimbra : [s.n.], 2012. Tese de doutoramento. Disponível na WWW: http://hdl.handle.net/10316/20034 | Serial title, monograph or event: | O Trágico do Estado Pós-Colonial Pius Ngandu Nkashama, Sony Labou Tansi e Pepetela | Place of publication or event: | Coimbra | Abstract: | A leitura de vários autores do Sul levou-me a supor estar perante obras que
evidenciavam um trágico com características intrínsecas, um trágico que surgia em parte
como fruto do encontro colonial. A condição trágica de várias personagens parecia
também dever-se ao contexto social representado nessas obras, o que gostaria de chamar,
com o estatuto de hipótese provisoriamente não errada, de trágico do Estado pós-colonial.
A escolha da preposição («do») é deveras relevante, pois remete já para o campo da
representação e não da experiência/realidade social que seria conotada por uma preposição
de lugar. De facto, o meu projeto ocupa-se de representações literárias e não da análise
sociológica de uma dada realidade.
No entanto, socorrendo-me de Bourdieu e Said, parto do princípio de que muitas
obras mantêm laços complexos, alguns evidentes, outros menos, com as sociedades nas
quais nasceram. Ou seja, se um romance ou uma peça oferece um facho de significações
mais ou menos óbvias, é ao mesmo tempo um bem simbólico cuja riqueza polissémica se
entende através de uma leitura articulada. Os significados de um texto – entendido no seu
sentido mais lato: romance, peça, filme… – encontram-se na articulação, ou junção, entre
estudos literários e estudos do discurso, história, ciência política… Este tipo de abordagem
talvez seja mais pertinente num contexto onde os próprios autores relacionam, em boa
parte, a sua produção com a sociedade na qual é produzida (mesmo quando os lugares da
ficção nos remetem para um referente fictício). Se certos textos refletem, mais do que
outros, uma dada sociedade, não deixa de ser errado considerá-los um objeto meramente
social, que supostamente cristaliza um momento no continuum histórico de uma
determinada sociedade. Pois, se a obra é, em parte, um reflexo, é, antes de mais, um objeto
estético, que veicula as suas significações através de estratégias discursivas e retóricas.
Reuni um corpus para análise composto por textos literários de três autores oriundos
de três países da África equatorial que evidenciam, na minha hipótese, o trágico do Estado
pós-colonial: 1) Sony Labou Tansi (República do Congo): Théâtre 2 (1995), Antoine m’a vendu
son destin (1997), Théâtre 3 (1998), La parenthèse de sang e Je, soussigné cardiaque (2002), Cercueil de
luxe e La peau cassée (2006); 2) Pius Ngandu Nkashama (República Democrática do Congo):
L’empire des ombres vivantes (1991), May Britt de Santa Cruz (1993), La rédemption de Sha Ilunga (2007), Bonjour Monsieur le Ministre! (2007); 3) Pepetela (Angola): A Gloriosa família (1997),
Jaime Bunda, agente secreto (2001), Jaime Bunda e a morte do Americano (2003), Predadores (2005).
Os quatro primeiros capítulos correspondem a uma reflexão de alcance teórico
relativamente a diversos conceitos utilizados no decorrer da dissertação. Em primeiro lugar,
analiso as possíveis conexões entre a literatura comparada e as teorias pós-coloniais
(capítulo I). Em segundo lugar, estudo os conceitos de tradução e de fronteira, que uma
certa teoria pós-colonial celebra sem, contudo, questionar os limites do seu alcance
heurístico (capítulo II). No terceiro capítulo, examino o conceito de Estado pós-colonial.
Num primeiro tempo, tento demonstrar que parte do senso comum e do mundo
académico analisa o Estado pós-colonial como sendo falhado por natureza, sem articular o
seu suposto fracasso com uma série de fenómenos: Estado colonial, neocolonialismo, lugar
ocupado no sistema-mundo, etc. É para justamente contextualizar o dito Estado que
recorro a textos de historiadores, geopolitólogos e sociólogos que ajudam a compreender o
fenómeno em questão. Apresento este Estado como uma macro-estrutura que funciona
para uns (os cidadãos) e não para outros (os sujeitos), uma macro-estrutura que determina a
vida destes últimos ou melhor que pesa nas suas vidas e que, nos textos do corpus desta
dissertação, funciona como força trágica. O capítulo IV examina justamente o conceito de
trágico nos seus diversos sentidos: senso comum, sentido filosófico e categoria literária.
Tento aí demonstrar que este conceito dinâmico circula com facilidade de Norte a Sul,
analisando em que medida críticos, pensadores e escritores das Áfricas o recuperaram nos
seus diversos significados.
Os últimos capítulos são dedicados à análise dos textos literários do corpus numa
perspetiva comparatista. Releio-os à luz dos conceitos forjados e analisados na parte teórica
para evidenciar o modo como as peças e os romances representam justamente o Estado em
questão como macro-estrutura e força trágica sobre os destinos das personagens
representadas. The main hypothesis of the present dissertation is the following: the literary work by several authors from the global South is structured around a very specific kind of tragic, whose origin is partially to be found in the colonial encounter. To some extent, the tragic condition of several characters also relies on the social context of those particular representations. This specific kind of tragic will be called, trusting this premise not to be false, the Post-colonial State tragic. The present dissertation deals with literary representations (novels, plays) and not with social experiences. Nonetheless, on the steps of Bourdieu and Said, it is assumed that literary representations keep close ties, some more obvious than others, with the societies in which they were written, i.e., if a novel or a play, or even a film, displays a cluster of more or less obvious meanings, such works must be simultaneously regarded as symbolic goods whose polysemic nature might be better understood through an interdisciplinary reading (Literary Studies, Sociology, History, Geopolitics…). If some novels or plays reflect a very particular society more than others, it would be a flawed stance to consider them as a true mirror of a given society, or simply as a social object. In fact, if a representation is partly a social reflection, it is also an aesthetic object whose set of meanings come to light through discursive and rhetoric strategies. For the corpus of the present dissertation several plays and novels by three authors from Equatorial Africa were selected, which illustrate what is here meant by the Postcolonial State tragic: 1) Sony Labou Tansi (Republic of Congo): Théâtre 2 (1995), Antoine m’a vendu son destin (1997), Théâtre 3 (1998), La parenthèse de sang e Je, soussigné cardiaque (2002), Cercueil de luxe e La peau cassée (2006); 2) Pius Ngandu Nkashama (Democratic Republic of Congo): L’empire des ombres vivantes (1991), May Britt de Santa Cruz (1993), La rédemption de Sha Ilunga (2007), Bonjour Monsieur le Ministre! (2007). 3) Pepetela (Angola): A Gloriosa família (1997), Jaime Bunda, agente secreto (2001), Jaime Bunda e a morte do Americano (2003), and Predadores (2005). The first four chapters deal with the set of conceptual tools on which the analytical part of the dissertation relies. First, I analyze possible links between compared literature and post-colonial approaches (Chapter I). Secondly, I examine the concepts of «translation» and «frontier/border», which have been used, and perhaps excessively celebrated, as powerful metaphors by several post-colonial theoreticians (Chapter II). Chapter III focuses the concept of Post-colonial State. In the first sub-chapter, I draw on the common sense meaning of the Post-colonial State which is shared by part of the academic world: a per se failed State. At this point, I intend to deconstruct this problematic concept by pointing to the fact that it rarely takes into account the phenomena in which this perspective is rooted: the colonial State, Neocolonialism, the place of the so-called “failed States” in the world system, among others. In the following sub-chapter, I bring to the fore other texts and voices from a set of disciplines – History, Sociology, Geopolitics – which help deconstructing the concept and promote a more effective and sophisticated understanding of the Post-colonial State. In the novels and plays at the core of this dissertation, the Post-colonial State is represented as a macro-structure that works for the benefit of a few (the citizens), while excluding the vast majority (subjects). As a burdensome macro-structure that determines the destiny of some characters, it works as a tragic force in the literary texts of my corpus. Chapter IV is precisely about the several meanings of this complex notion of tragic, understood here in its common sense notion, as well as in its philosophical and literary elaborations. I intend to shed light on the dynamic dimension of this concept by stressing how it has been crossing borders in the North as well as in the South. In the process, I pinpoint critics, writers and theoreticians from the Africas who got familiar with the concept of “tragic” through colonialism and/or education, for instance, and used it and reworked it as a powerful analytical tool. The last chapters consist of textual analyses of the corpus from a comparative perspective. I call upon the concepts developed in the theoretical part of the dissertation to stress how the selected literary texts represent the Post-colonial State as a tragic force for many of its subjects. |
Description: | Tese de doutoramento em Pós-Colonialismos e Cidadania Global, apresentada à Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra | URI: | https://hdl.handle.net/10316/20034 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Teses de Doutoramento UC - Teses de Doutoramento FEUC- Teses de Doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O Trágico do Estado Pós-colonial.pdf | 3.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
569
checked on Oct 1, 2024
Download(s) 50
698
checked on Oct 1, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.