Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/115876
Title: Aprendizagem de Técnicas Cirúrgicas Básicas em Estudantes de Medicina: Um Estudo Transversal
Other Titles: Training Medical Students in Basic Surgical Skills: A Cross-Sectional Study
Authors: Pires, João Francisco Lourenço
Orientador: Conceição, Hugo Camilo Freitas da
Rosete, Manuel Fernandes Lourenço e Gonzalez
Keywords: Competency-Based Medical Education; Undergraduate Medical Education; Simulation Training; Basic Surgical Skills; Educação Médica baseada em Competências; Ensino Médico Pré-Graduado; Treino em Simulação; Técnicas Cirúrgicas Básicas
Issue Date: 13-Jun-2024
Serial title, monograph or event: Aprendizagem de Técnicas Cirúrgicas Básicas em Estudantes de Medicina: Um Estudo Transversal
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: In Portugal, recent graduates in Medicine report a lack of preparation for carrying out practical procedures. In this sense, strategies based on simulation and peer teaching (PT) have been carried out by Medical Schools to promote the training of Basic Surgical Skills (BSS) at undergraduate level. This study seeks to describe the impact that these interventions have had on the acquisition and long-term retention of BSS, as well as students' perceptions of the learning opportunities they have had throughout their undergraduate training. 60 students from the 2nd to 6th year of the Integrated Master's Degree in Medicine at the Faculty of Medicine of the University of Coimbra (FMUC) performed a simple suture on a bench simulation model, which was recorded and subjected to an Objective Structured Assessment of Technical Skills (OSATS), consisting of a Global Rating Scale (GRS - score 8-40) and a Procedure-Specific Checklist. Participants also completed a questionnaire on their perception of exposure to BSS in simulation models, in clinical settings, and extracurricular activities. A comparative statistical analysis of the results between the different curricular years and contact with PT was carried out.Overall, the students surveyed perceived low levels of competence and confidence in suturing in a real clinical scenario, as well as insufficient quantity and quality of opportunities to suture, both in clinical settings and in simulation models. On the other hand, the OSATS (through the GRS) revealed that observed suturing competence was higher (p=0,010) in 2nd (median=31,50) and 4th year students (median=33), compared to 6th year students (median=21). Students who contacted with PT during their suture training did not show different results from those who were only taught by faculty members. Early exposure to BSS using simulation models has positive results in the acquisition of skills in the short term. Important challenges remain in retaining these skills throughout the course, which seem to be related to the scarcity of opportunities to practice BSS. A curricular design that promotes spaced repetition of these skills’ training, the integration of simulation in BSS training during clinical years as well as the expansion of PT programs, seem to be viable strategies to mitigate this problem.
Os médicos recém-formados em Portugal relatam falta de preparação para a execução de procedimentos práticos. Nesse sentido, estratégias baseadas em simulação e ensino por pares (EPP) têm sido levadas a cabo pelas Escolas Médicas para promover a aprendizagem e treino de Técnicas Cirúrgicas Básicas (TCB) a nível pré-graduado. O presente trabalho procura descrever o impacto que estas intervenções têm tido na aquisição e retenção a longo prazo de competência em TCB, bem como a perceção dos estudantes sobre as oportunidades de aprendizagem que têm tido ao longo da sua formação pré-graduada. 60 estudantes do 2º ao 6º ano curricular do Mestrado Integrado em Medicina na Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra (FMUC) realizaram um ponto de sutura simples num modelo de simulação de bancada, que foi gravado e submetido a uma avaliação Objective Structured Assessment of Technical Skills (OSATS), constituída por uma Escala Global de Avaliação (EGA - score de 8-40) e uma Lista de Verificação Específica de Procedimento. Os participantes preencheram ainda um questionário sobre a sua perceção de exposição a TCB em modelos de simulação, meio clínico e atividades extracurriculares. Foi efetuada análise estatística comparativa dos resultados entre os diferentes anos curriculares e contacto com EPP. Globalmente, os estudantes inquiridos percecionaram baixos níveis de competência e de confiança em suturar perante um cenário clínico real, bem como insuficiência na quantidade e qualidade de oportunidades para suturar, quer em meio clínico, quer em modelos de simulação. Por outro lado, o OSATS (através da EGA) revelou que a competência em suturas observada foi superior (p=0,010) nos estudantes do 2º (mediana=31,50) e 4º ano (mediana=33), relativamente aos estudantes do 6º ano (mediana=21). Os estudantes que aprenderam suturas em aulas no âmbito de EPP não apresentaram resultados diferentes dos que foram orientados apenas por docentes. A exposição precoce a TCB recorrendo a modelos de simulação tem resultados positivos na aquisição de competências a curto prazo. Persistem importantes desafios na retenção destas competências ao longo do curso, que parecem estar relacionados com a escassez de oportunidades para praticar TCB. Um desenho curricular que promova a repetição espaçada do treino destas competências, a integração da simulação no ensino de TCB mesmo nos anos clínicos, bem como a expansão do programa de EPP parecem estratégias viáveis para atenuar este problema.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/115876
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat Login
TFMIM.pdf2.2 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

41
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons