Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/115599
Title: Análise comparativa de soluções construtivas de aterros sobre solos moles
Other Titles: Comparative analysis of constructive solutions for embankments on soft soils
Authors: Gomes, Felipe Barreto
Orientador: Correia, António Alberto Santos
Oliveira, Paulo José Venda
Keywords: Embankments on soft soils; Structured embankments; Granular columns,; Deep soil mixing; Numerical modeling; Aterros sobre solos moles; Aterros estruturados; Colunas granulares; Deep soil mixing; Modelação numérica
Issue Date: 22-Mar-2024
Serial title, monograph or event: Análise comparativa de soluções construtivas de aterros sobre solos moles
Place of publication or event: Brasil
Abstract: The present work studies the constructive method adopted in the construction of the embankment for the execution of Viaduct 1 of Avenida Orlando Gomes, one of the main avenues of the city of Salvador, located in the Brazilian northeast. In the locality, due to the presence of soft soils in the foundation soil, which have weak mechanical characteristics, it was decided to carry out a structured embankment, using geosynthetics and concrete piles.First, a bibliographic review was carried out addressing the most relevant concepts regarding the execution of embankments on soft soils, presenting the main characteristics and means of obtaining the geotechnical parameters of this type of soil, showing how embankments on soft soils behave in terms of stability and deformations, as well as the different construction and monitoring methods of these embankments.In the second part of the work, based on a field visit to the area under study and the data provided by the construction company responsible for carrying out the work, a case study was carried out, presenting the structured embankment project and the results obtained by the geotechnical investigation. With the help of a numerical calculation software, a modeling of the embankment was made using the construction method adopted by the construction company, in order to analyze the structure in terms of stability and deformations. In addition, the modeling was carried out using three alternative constructive solutions, in order to compare the results obtained in the four-modeling performed.In conclusion, the study found that the solution implemented in the construction of Viaduct 1 on Avenida Orlando Gomes in Salvador showed the best results in terms of deformation minimization. However, the proposed alternative solutions also demonstrated satisfactory performance, remaining within acceptable limits for the considered structure. Furthermore, these alternative solutions may offer economic advantages, suggesting their viability as cost-effective options for similar projects.
O presente trabalho estuda o método construtivo adotado na construção do aterro para execução do Viaduto 1 da Avenida Orlando Gomes, uma das principais avenidas da cidade de Salvador, situada no nordeste Brasileiro. Na localidade, devido à presença de solos moles no solo de fundação, os quais apresentam fracas características mecânicas, optou-se pela realização de um aterro estruturado, com a utilização de geossintéticos e estacas de betão.Primeiramente, foi feita uma revisão bibliográfica abordando os conceitos mais relevantes referentes à execução de aterros sobre solos moles, apresentando as principais características e meios de obtenção dos parâmetros geotécnicos desse tipo de solo, mostrando como os aterros sobre solos moles se comportam em termos de estabilidade e deformações, assim como os diversos métodos construtivos e de monitoramento desses aterros.Na segunda parte do trabalho, a partir de visita em campo da área em estudo e dos dados fornecidos pela construtora responsável por executar a obra, foi feito um estudo de caso, apresentando o projeto do aterro estruturado e os resultados obtidos pela investigação geotécnica. Com auxílio de um programa de cálculo numérico, foi feita a modelação do aterro com o método construtivo adotado pela construtora, a fim de analisar a estrutura em termos de estabilidade e deformações. Complementarmente, realizou-se a modelação com a utilização de três soluções construtivas alternativas, de modo a comparar os resultados obtidos nas quatro modelações realizadas.Como conclusão deste estudo, constatou-se que a solução implementada na obra do Viaduto 1 da Avenida Orlando Gomes em Salvador demonstrou os melhores resultados em termos de minimização de deformações. Apesar disso, as alternativas propostas também apresentaram desempenhos satisfatórios, mantendo-se dentro dos limites aceitáveis para a estrutura considerada. Adicionalmente, essas soluções alternativas podem oferecer vantagens económicas, sugerindo sua viabilidade como opções custo-efetivas em projetos similares.
Description: Dissertação de Mestrado em Mecânica dos Solos e Engenharia Geotécnica apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/115599
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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