Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113618
Title: Colaboração e supervisão na ADD: Estratégias formativas de desenvolvimento profissional dos professores
Authors: Queiroga, Luiz Cláudio de Almeida 
Barreira, Carlos
Oliveira, Albertina Lima 
Keywords: avaliação do desempenho docente; observação de aulas; desenvolvimento profissional
Issue Date: 2017
metadata.degois.publication.title: EVISTA DE ESTUDIOS E INVESTIGACIÓN EN PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN
Abstract: A Avaliação do Desempenho Docente (ADD) assenta os seus pressupostos na observação de aulas entre pares, pelo que importa conhecer até que ponto esta tem contribuído para a melhoria das práticas pedagógicas e para o desenvolvimento profissional dos professores. Optou-se por realizar um Estudo de Caso, recorrendo-se a uma abordagem mista, qualitativa e quantitativa. Os sujeitos participantes, num total de 108, são docentes de um Agrupamento de Escolas da Região Centro. A avaliação pelos pares internos parece ter envolvido os docentes no processo de observação de aulas, ao ponto de, ter ocorrido trabalho colaborativo e práticas reflexivas.
The teacher appraisal rests its assumptions on the classroom observation between peers. Thus it is important to know how far this kind of observation has contributed for the development of the pedagogical practices and for teachers’ professional development. For that purpose it was decided to follow a Case Study research, using a mixed qualitative and quantitative approach. The participating subjects, in a total of 108, are teachers of a Grouping of Centre Region Schools. The appraisal by the internal peers seems to have involved teachers on the process of classroom observation, leading to a collaborative work and reflective practices.
URI: https://hdl.handle.net/10316/113618
ISSN: 2386-7418
DOI: 10.17979/reipe.2017.0.10.2459
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ClaudioREIPEPB26-29.pdf487.07 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

78
checked on Nov 5, 2024

Download(s)

32
checked on Nov 5, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.