Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113313
Title: CONTRIBUTOS DA ANTROPOLOGIA SOCIAL E CULTURAL PARA A FORMAÇÃO EM ANIMAÇÃO SOCIOEDUCATIVA: FUNDAMENTOS TEÓRICOS E INTERVENÇÃO NO TERRENO
Authors: Morais, Filipa
Cruz, Inês
Montez, Mário
Keywords: Etnocentrismo e Relativismo Cultural; Diversidade Sociocultural; Pesquisa Etnográfica; Trabalho de Campo e Voluntariado; Animação Socioeducativa
Issue Date: 2023
Serial title, monograph or event: Quaderns d’Animació i Educació Social
Issue: 38
Abstract: Apresentamos neste artigo as vantagens que o ensino da Antropologia oferece para o ensino da Animação Socioeducativa, licenciatura da Escola Superior de Educação de Coimbra, tanto em termos teóricos quanto metodológicos, traduzidas nos trabalhos interdisciplinares em Antropologia Social e Cultural e Atelier de Análise Social da Educação. Estas vantagens prendem-se com uma sensibilização para o respeito pela diversidade e identidade culturais dos grupos sociais sobre os quais incidem as intervenções em Animação Socioeducativa, desconstruindo, a partir das perspetivas da Antropologia, noções como desenvolvimento unilinear das sociedades humanas, explicações etnocentristas de fenómenos sociais ou a identificação da aculturação como resultado inevitável do contacto entre diferentes grupos sociais e (sub)culturas. Prendem-se ainda com os benefícios epistemológicos e práticos trazidos pelo trabalho de campo - técnicas etnográficas, voluntariado e contacto prolongado com os grupos sociais estudados - para a fundamentação das intervenções, no terreno, que constituirão o âmbito profissional destes estudantes.
In this article we present the advantages that the teaching of Anthropology offers for the teaching of Socio-Educational Animation, an academic degree in Escola Superior de Educação de Coimbra, both in theoretical and methodological terms, translated into interdisciplinary works in the subjects of Social and Cultural Anthropology and Atelier of Social Analysis of Education. These advantages relate to raising awareness of the importance of respect for cultural diversity and identity of the social groups on which interventions in Socio-Educational Animation focus, deconstructing, from the theoretical perspectives of Anthropology, notions such as the unilinear development of human societies, ethnocentric explanations of social phenomena or the identification of acculturation as an inevitable result of the contact between different social groups and (sub)cultures. They relate also to the epistemological and practical advantages that fieldwork - ethnographic techniques, volunteer work and prolonged proximity to the studied social groups - has for the foundation of the interventions that will constitute the scope of action of these students as professionals in the field.
URI: https://hdl.handle.net/10316/113313
ISSN: 1698-4404
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Artigo_contributos_antropologia_ASE_quaderns_julho2023.pdf421.44 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

44
checked on Jul 24, 2024

Download(s)

59
checked on Jul 24, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.