Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112979
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFerreira, Pedro Augusto Melo Lopes-
dc.contributor.authorAlegre, Carlos Miguel Clemente-
dc.date.accessioned2024-02-04T23:00:49Z-
dc.date.available2024-02-04T23:00:49Z-
dc.date.issued2023-10-23-
dc.date.submitted2024-02-04-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/112979-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Gestão e Economia da Saúde apresentada à Faculdade de Economia-
dc.description.abstractAbstractBackground: Health literacy is an important condition for achieving relevant health outcomes. A low level of literacy has consequences for personal decisions related to health, its promotion, disease prevention and healthcare utilization.Musculoskeletal problems (ME) are one of the most frequent causes of healthcare utilization. Within the specific area of health literacy, there is not much information on literacy in relation to musculoskeletal problems.Objectives: The aim of this study was to assess the level of literacy in musculoskeletal problems in various aspects (anatomy, terminology, diagnosis, and treatment of musculoskeletal problems) and to relate this to the level of general health literacy and sociodemographic characteristics of the participants.Methods: Based on data collected from the LiMP (Literacy in Musculoskeletal Problems) questionnaire translated into Portuguese in accordance with the established methodology, followed by the HLS-EU-PT-Q16 questionnaire and a survey of sociodemographic data (age, gender, education, professional status, family status, health-related activity, previous consultations for the same pathology) in patients with musculoskeletal problems (>18 years old) attending an outpatient or inpatient appointment at the orthopaedic department of a hospital and university center in accordance with the hospital's own rules. This was an observational, descriptive, cross-sectional study with a quantitative approach. The variables were described and analyzed and the relationship between them was explained using a correlational study.Results: The results of the LiMP questionnaire showed that 60 per cent of the patients in this sample had a limited level of ME literacy (< 6). The average total score was 5.01±1.56. The general health literacy index (G-HL index) values had an average of 31.84±6.50. In the general health literacy index, 56.7 per cent resulted from the sum of the problematic level associated with the inadequate level and only 5.3 per cent showed an excellent level. The sources “always” used for seeking health-related information were health professionals (36.1 per cent) followed by free internet research (12.8 per cent).When investigating the relationship with ME literacy. There was only a statistically relation with the G-HL index (p=0.028) and no independence between musculoskeletal literacy and education (p<0.001).Conclusion: The LiMP questionnaire proved to be an easy-to-use instrument with no complications. There were limited levels of musculoskeletal literacy and low levels of general health literacy in this study. Musculoskeletal literacy is correlated with general health literacy and education level. These are areas in which it is important to invest in improving healthcare.eng
dc.description.abstractResumoEnquadramento: A literacia em saúde é uma condição importante para alcançar resultados relevantes em saúde. Um baixo nível de literacia tem consequências nas decisões pessoais relacionadas com a saúde, a sua promoção, a prevenção de doenças e a utilização dos cuidados de saúde.Os problemas musculoesqueléticos (ME) são uma das causas mais frequentes de utilização dos cuidados de saúde. Dentro da especificidade na literacia em saúde, não existe grande informação sobre literacia relativa a problemas musculoesqueléticos.Objetivo: Com este estudo pretendeu-se avaliar o nível de literacia em problemas musculoesqueléticos em várias vertentes (anatomia, terminologia, diagnóstico e tratamento de problemas musculoesqueléticos) e relacionar com o nível de literacia geral em saúde e as características sociodemográficas dos participantes.Métodos: Baseado nos dados colhidos do questionário LiMP (Literacy in Musculoskeletal Problems) traduzido em português de acordo com a metodologia instituída, seguido do questionário HLS-EU-PT-Q16 e de um inquérito de dados sociodemográficos (idade, sexo, escolaridade, situação profissional, situação familiar, atividade relacionada com a saúde, consultas anteriores para mesma patologia) em doentes com problemas musculoesqueléticos (>18 anos) presentes em consulta externa ou internamento no serviço de ortopedia de um centro hospitalar e universitário de acordo com as normas próprias da instituição hospitalar. Realizou-se um estudo de tipo observacional, descritivo, transversal com abordagem quantitativa. Realizou-se a descrição e análise das variáveis e a explicação da relação entre estas através de um estudo correlacional. Resultados: Do resultado do questionário LiMP verificou-se que 60% dos pacientes desta amostra apresentavam um nível de literacia ME limitada (<6). A pontuação média total foi de 5,01±1,56. Os valores do índice geral de literacia em saúde (índice geral HL) apresentam uma média de 31,84±6,50. No índice geral HL, 56,7% resultaram da soma do nível problemático associado ao nível inadequado e apenas 5,3% apresentaram um nível excelente. As fontes de procura de informação relacionada com saúde “sempre” utilizadas foram os profissionais de saúde (36,1%) seguida da pesquisa livre na internet (12,8%). Na investigação da relação com a literacia ME verificou-se apenas existir relação estatística significativa com o índice geral HL (p=0,028) e a ausência de independência entre a literacia musculoesquelética e a escolaridade (p<0,001).Conclusão: O questionário LiMP revelou-se um instrumento de fácil utilização e sem intercorrências. Verificaram-se níveis de literacia musculoesquelética limitada e de literacia geral em saúde baixos neste estudo. A literacia musculoesquelética está relacionada com a literacia geral em saúde e com a escolaridade. São áreas em que importa investir na melhoria dos cuidados de saúdepor
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectHealth literacyeng
dc.subjectMusculoskeletal literacyeng
dc.subjectLiMPeng
dc.subjectHLS-EU-PT-Q16eng
dc.subjectLiteracia em saúdepor
dc.subjectLiteracia musculoesqueléticapor
dc.subjectLiMPpor
dc.subjectHLS-EU-PT-Q16por
dc.titleLiteracia em Saúde e Problemas Musculoesqueléticospor
dc.title.alternativeHealth and Musculoskeletal Problems Literacyeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFaculdade de Economia da Universidade de Coimbra-
degois.publication.titleLiteracia em Saúde e Problemas Musculoesqueléticospor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid203510860-
thesis.degree.disciplineEconomia, Gestão e Administração-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Economia da Saúde-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Economia-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorAlegre, Carlos Miguel Clemente::0000-0002-0600-6935-
uc.degree.classification19-
uc.degree.presidentejuriRaposo, Víctor Manuel dos Reis-
uc.degree.elementojuriMorais, Carminda-
uc.degree.elementojuriFerreira, Pedro Augusto Melo Lopes-
uc.contributor.advisorFerreira, Pedro Augusto Melo Lopes-
item.openairetypemasterThesis-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File SizeFormat
tese_final_carlos_alegre.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

31
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons