Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/112978
Title: Literacia em saúde na comunidade do Instituto Politécnico de Coimbra
Other Titles: Health literacy in the community of the polytechnic institute of Coimbra
Authors: Ribeiro, Marta Pereira
Orientador: Cavalheiro, Luís Manuel Neves da Silva
Ferreira, Pedro Augusto Melo Lopes
Keywords: Health literacy; Health care; Disease prevention; Health promotion; Literacia em saúde; Cuidados de saúde; Prevenção da doença; Promoção da saúde
Issue Date: 23-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Literacia em saúde na comunidade do Instituto Politécnico de Coimbra
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Nowadays, health literacy is understood as a dynamic and multidimensional concept, inherent to the public health of populations. It corresponds to the ability of individuals to access, understand, evaluate and apply health knowledge in their daily lives, in order to use the health care system effectively, promote health and prevent diseases. Health literacy plays a key role on populations health improvement, on the effective use of health services, on the reduction of health care costs and on the adoption of health-promoting and disease-preventing behaviors. It's imperative to study the health literacy levels in different populations in order to adopt policies that aim for the improvement of the health care systems around the world.The present study aims to evaluate the health literacy levels in the community (students and teachers) of the Polytechnic Institute of Coimbra (IPC), and to measure the relationship between certain characteristics of the sample, with the levels of health literacy.The study took place with the application of a survey given to the IPC community, which included the HLS-EU-Q16 health literacy measurement instrument, as well as questions that allowed the sample to be characterized demographically and in terms of socioeconomic situation, study/professional area, health status, family situation and level of education. It was possible to study the sample's characteristics and relate it to the levels of health literacy in students and in teachers.When it comes to the health literacy index, 51,9% of the IPC sample have sufficient or excellent levels of health literacy, with the remaining 48% having inadequate or problematic levels of health literacy. Regarding the health literacy indices, teachers showed better results compared to students. 51.2% of IPC students had inadequate or problematic levels of global health literacy. The health school revealed the highest health literacy indices when compared to the other IPC schools. When it comes to IPC students, study area and socioeconomic status showed a strong relationship with health literacy levels. Also, the IPC professors socioeconomic status showed a strong relationship with levels of health literacy.Although the study concluded that a majority of the population on the IPC, has sufficient or excellent health literacy levels, 48% revealed inadequate or problematic levels. This portion is quite significant, and highlights the need of intervention to improve health literacy levels around this community, especially in the student group, where the results were clearly worse.
A literacia em saúde é hoje entendida como um conceito dinâmico e multidimensional, inerente à saúde pública das populações e que corresponde à capacidade dos indivíduos para aceder, compreender avaliar e aplicar os conhecimentos sobre saúde no seu quotidiano com vista à utilização eficaz dos cuidados de saúde, à promoção da saúde e à prevenção de doenças. A literacia em saúde desempenha um papel fulcral na melhoria do estado de saúde das populações, na utilização eficaz dos serviços de saúde, na redução dos custos dos cuidados de saúde e na adoção de comportamentos promotores de saúde e preventivos de doença. Torna-se assim imperativo, estudar os níveis de literacia em saúde das populações para que seja possível adotar medidas que visem a melhoria.O presente estudo, tem como objetivo avaliar os níveis de literacia em saúde da comunidade (estudantes e docentes) do Instituto Politécnico de Coimbra (IPC), e avaliar a relação entre determinadas características da amostra, com os níveis de literacia em saúde.O estudo decorreu da aplicação de um inquérito distribuído à comunidade do IPC, onde constava o instrumento de medição da literacia de saúde HLS-EU-Q16, bem como questões que permitiram caracterizar a amostra demograficamente e quanto à situação socioeconómica, área de estudo/profissional, estado de saúde, situação familiar e nível de estudos/escolaridade. Foi possível estudar as características da amostra e relacionar com os níveis de literacia em saúde quer nos estudantes, quer nos docentes. Para o índice global de literacia em saúde, 51,9% da comunidade do IPC apresentam níveis suficientes ou excelentes de literacia em saúde, sendo que os restantes 48% apresentam níveis inadequados ou problemáticos de literacia em saúde. Para todos os índices de literacia em saúde, os docentes revelaram melhores resultados comparativamente aos estudantes. No grupo de estudantes do IPC, 51,2% apresentaram níveis inadequados ou problemáticos de literacia em saúde global. A escola da área de saúde revelou os índices de literacia em saúde mais elevados, quando comparada com as restantes escolas do IPC. No grupo de estudantes do IPC, as áreas de estudo e a situação socioeconómica mostrou forte relação com os níveis de literacia em saúde. No grupo de docentes do IPC, a situação socioeconómica mostrou forte relação com os níveis de literacia em saúde.Conclui-se que apesar de existir uma maioria no IPC, com níveis suficientes ou excelentes de literacia em saúde, 48% revelou níveis inadequados ou problemáticos. Esta parcela é bastante significativa, e acentua a necessidade de intervenção para melhoria dos níveis de literacia em saúde na comunidade do IPC, especialmente no grupo de estudantes, onde os resultados foram manifestamente piores.
Description: Dissertação de Mestrado em Gestão e Economia da Saúde apresentada à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/112978
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons