Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111572
Title: Movimentos Antivacinas: Impacto na Hesitação Vacinal durante a Pandemia de COVID-19
Other Titles: Anti-Vaccine Movements: Impact on Vaccine Hesitancy During the COVID-19 Pandemic
Authors: Zimwangana, Ruth Sasa
Orientador: Prata, Margarida Isabel Ribeiro Beato
Duque, Vitor Manuel Jorge
Keywords: Movimentos Antivacinas; Hesitação Vacinal; Pandemia de COVID-19; Estudantes; Universidade de Coimbra; Anti-vaccine movements; Vaccine Hesitancy; COVID-19 Pandemic; Students; University of Coimbra
Issue Date: 26-Jun-2023
Serial title, monograph or event: Movimentos Antivacinas: Impacto na Hesitação Vacinal durante a Pandemia de COVID-19
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: Introdução: A vacinação desempenha um papel major no controlo de doenças infeciosas, como a COVID-19, poliomielite, rubéola e sarampo. Na era da COVID-19, verifica-se a ascensão de discursos e organizações antivacinas, negação da pandemia de COVID-19 e, consequentemente um aumento global na hesitação vacinal em relação às vacinas contra a COVID-19. Os motivos que sustentam estes discursos são complexos, incluem o ceticismo sobre a imparcialidade nas pesquisas, o rápido desenvolvimento das vacinas e seus efeitos adversos a curto e longo prazo.Objetivos: Avaliar a prevalência de discursos antivacinas nos estudantes da Universidade de Coimbra e seu impacto na hesitação vacinal durante a pandemia de COVID-19.Métodos: Realizámos um estudo transversal entre 02 de janeiro a 13 de fevereiro de 2023, por meio de um questionário online, obtendo 238 respostas de estudantes de seis unidades orgânicas da UC (Ciências e Tecnologia, Direito, Economia, Farmácia, Letras e Medicina). Na associação entre variáveis categóricas foram utilizados testes qui-quadrado ou de Fisher em caso de incumprimento das regras de Cochran.Resultados: Incluímos neste estudo 238 estudantes, maioritariamente entre os 18 e os 24 anos (n=213; 89,5%) e do sexo feminino (n=186; 78,2%). Os discursos antivacinas obtiveram uma proporção de concordância baixa, com 14 (5,9%) alunos a afirmarem que concordam com estas opiniões. A proporção de concordância com discursos antivacinas foi mais elevada entre os estudantes de outras faculdades (n=12; 8,3%), comparativamente aos estudantes de medicina ou farmácia (n=2; 2,2%), p=0,049.Discussão: O grau de penetração dos discursos antivacinas nesta instituição não é muito elevado, visto que, a maioria dos estudantes estão vacinados contra a COVID-19 (97,9%) e concordam com a vacinação contra a COVID-19, resultados que podem ser explicados pela taxa de cobertura vacinal portuguesa. Apesar de estar vacinado, um pequeno grupo de estudantes acredita total e parcialmente no teor destas narrativas, o que demonstra alguma influência destas organizações, mesmo em indivíduos com alta literacia. Contudo, a atuação na mudança de atitudes, no contexto académico, torna-se mais pragmática e realística. Sugerimos que, futuras campanhas sobre a vacinação, tenham maior enfoque, em subgrupos mais fragilizados pelas narrativas antivacinas (sexo feminino, menor nível académico e pais com menor literacia). Conclusão: Os programas de vacinação devem estar atentos às narrativas que, invalidam a sua relevância no contexto sanitário, criando estratégias que refutem estas falácias, de modo compreensível e acessível.
Introduction: Vaccination plays a major role in controlling infectious diseases such as COVID-19, polio, rubella and measles. The COVID-19 pandemic was accompanied by a rise in antivaccine speeches and organisations, denial of the COVID-19 pandemic and consequently a global increase in vaccine hesitancy concerning the COVID-19 vaccines. The reasons that support these speeches are complex and include skepticism about impartiality in research,the rapid development of vaccines, and their short and long-term adverse effects.Objective: To assess the prevalence of anti-vaccine speeches in students at the University of Coimbra and their impact on vaccine hesitancy during the COVID-19 pandemic.Methods: We carried out a cross-sectional study between January 2nd and February 13th,2023, using an online questionnaire, obtaining 238 responses from students from six academic colleges of the UC (Science and Technology, Law, Economics, Pharmacy, Arts and Humanities, and Medicine). In the association between categorical variables, chi-square tests or Fisher's tests were used in case of non-compliance with Cochran's rules.Results: We included 238 students in this study, mostly between 18 and 24 years old (n=213; 89,5%) and female (n=186; 78,2%). The anti-vaccination speeches had a low proportion of agreement with 14 (5,9%) students stating that they agreed with these opinions. The proportion of agreement with anti-vaccination speeches was higher among students from other colleges (n=12; 8,3%), compared to medicine or pharmacy students (n=2; 2,2%), p=0,049.Discussion: The degree of penetrability of anti-vaccination speeches in this institution is not very high, since most students are vaccinated against COVID-19 (97,9%) and agree with vaccination against COVID-19, results that can be explained by the proportion of portuguese vaccination coverage. Despite being vaccinated, a small group of students fully and partially believe in the content of these narratives, which demonstrates some influence of these organisations, even in individuals with high literacy. However, acting in changing habits, in the academic context, becomes more pragmatic and realistic. We suggest that future vaccination campaigns focus more on subgroups more vulnerable to anti-vaccination narratives (female gender, lower academic level and less literate parents).Conclusion: Vaccination programs must be aware of narratives that invalidate their relevance in the health context, creating strategies that refute these fallacies in an understandable and accessible way.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/111572
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

16
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons