Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111335
Title: Razões para a falta a consultas em unidades de Medicina Geral e Familiar
Other Titles: Reasons for missed appointments in general practice
Authors: Carvalhais, Ana Margarida Campanudo
Orientador: Almeida, João Toste Pestana de
Santiago, Luiz Miguel de Mendonça Soares
Keywords: Patient non-attendance; Primary Care; General Practice; Falta a consultas; Cuidados de Saúde Primários; Medicina Geral e Familiar
Issue Date: 14-Mar-2023
Serial title, monograph or event: Razões para a falta a consultas em unidades de Medicina Geral e Familiar
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: Introduction: The scientific information published about the prevalence, reasons and characteristics of the patients that miss general practice appointments is rare in Portugal and Europe. Those missed appointments, without warning, have a financial impact on health care services, public health care, chronic patients management, waiting lists and therefore on access to urgent care.Objectives: Investigate the reasons for missing appointments in general practice in three primary community health care centers in the center of Portugal in 2022 according to sex, age, Graffar’s index, time elapsed since scheduling the appointment and appointment time slot.Methods: After positive feedback from the Ethics Committee, a cross-sectional study was carried out in Central Portugal. The data from patients with appointments scheduled and not held from May to July 2022 was collected anonymously, through a telephone interview carried out by a general practice resident, in the month of August. After a brief introduction, guaranteeing anonymity, consent was asked to answer how long ago the appointment had been made and the reason for missing the scheduled appointment.Results: From May up to July of 2022, 617 patients missed appointments and were contacted, of which only 455 (73,7%) responded. The most frequent reasons for missed appointments were forgetfulness (27,6%), lack of transportation and problem already solved (8,9% for both) and thinking that the problem no longer needs an appointment (8,1%). There were significant statistical differences between the context variables and how long they schedule the appointment. There was no statistically significant association with sex (p=0,721), age (p=0,765), Graffar’s index (p=0,084) and appointment time slot (p=0,084). 42,8% reported other reasons and there was no significant statistical difference between context variables.Discussion: To understand the reasons for missed appointments we need to know the patient's excuses in order to implement reforms to improve attendance.Conclusions: Forgetfulness, lack of transportation and the already solved problem were the most frequent reasons for missed appointments in this population.
Introdução: A informação científica publicada sobre prevalência, motivos e as características dos utentes que faltam às consultas de Medicina Geral e Familiar é escassa em Portugal e na Europa. Tal falta, sem aviso prévio, tem impacto financeiro nos sistemas de saúde, na saúde pública, na gestão de doentes crónicos, nas listas de espera e, consequentemente, no recurso a serviços de urgência.Objetivos: Estudar os motivos de falta a consultas de Medicina Geral e Familiar em três Unidades de Saúde Familiar no Centro de Portugal, em 2022, em função do sexo, grupo etário, índice de Graffar, tempo decorrido desde a marcação e “slot” horário da consulta.Métodos: Estudo observacional transversal no Centro de Portugal, realizado após parecer positivo da Comissão de Ética, com recolha, em anonimato, dos dados de utentes com consulta agendada e não realizada de maio a julho de 2022, através de entrevista telefónica efetuada por médico interno de Medicina Geral e Familiar, no mês de agosto. Após introdução, garantindo anonimato, era solicitada a anuência à resposta há quanto tempo tinha realizado o agendamento e ao motivo da falta à consulta.Resultados: Foram contactados 617 utentes que faltaram nos meses de maio, junho e julho de 2022, tendo-se obtido 455 (73,7%) respostas ao questionário. Os motivos mais frequentes foram esquecimento (27,6%), dificuldades de transporte e problema já solucionado (8,9% para ambos) e “julgar o motivo já não merecer consulta” (8,1%). Em função das variáveis de contexto verificou-se diferença significativa para “há quanto tempo tinha marcado a consulta” (p<0,001) e não significativa para sexo (p=0,721), grupo etário (p=0,765), índice de Graffar (p=0,084) e “slot” horário (p=0,084). O grupo “outros motivos” teve prevalência de 42,8% e revelou sem diferença significativa para as variáveis consideradas.Discussão: A compreensão das razões para a falta à consulta agendada implica a verificação das razões pelo utente, permitindo ao prestador adotar atitudes pró-ativas para a resolução do acesso. Conclusão: O esquecimento, as dificuldades de transporte e o problema já ter sido solucionado foram os motivos de falta a consultas mais frequentes na população em estudo.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/111335
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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