Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111238
Title: Medicina Centrada na Pessoa: Correlação entre alunos e doentes no 5º ano de Mestrado Integrado em Medicina na Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Other Titles: Patient Centered Medicine: Correlation Between Students and Patients in the 5th year of Medical Course in Coimbra
Authors: Ferreira, Catarina Isabel Carneiro
Orientador: Silva, Inês Rosendo de Carvalho e
Santiago, Luiz Miguel de Mendonça Soares
Keywords: Medicina Geral e Familiar; Medicina Centrada na Pessoa; Método Clínico; Ensino Pré-Graduado; Relação Médico-Doente; General and Family Medicine; Person-Centered Medicine; Clinical Method; Pre-Graduate Education; Patient-Physician Relationship
Issue Date: 26-Jan-2023
Serial title, monograph or event: Medicina Centrada na Pessoa: Correlação entre alunos e doentes no 5º ano de Mestrado Integrado em Medicina na Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: Introduction: Person-Centered Medicine is in addition to a clinical method, one of the pillars of the doctor-patient relationship that brings added benefits to patients. PCM is a desirable ideal for clinical practice, which often goes unnoticed in the curricula of several medical schools.Objective: The objective of this study was to understand, in the context of a simulated consultation between students and tutors, whether the Person-Centered Medicine method was applied by the student as a doctor and perceived by the patient, the medical tutor.Methods: Questionnaires were applied to 5th year students of the Integrated Master's Degree in Medicine at the Faculty of Medicine of the University of Coimbra, during the internship contemplated in the curricular unit of General and Family Medicine, as well as to their tutors. After a simulated consultation in that the student was the “doctor” and the tutor the “patient”, these questionnaires were answered. The questionnaire applied was the PPPC, validated and cross-culturally translated into Portuguese, with descriptive and inferential statistics being performed.Results: The inquired sample consisted of 318 students in the two semesters of the 2021/2022 academic year. No significant differences were demonstrated in the distribution of genders in the two semesters nor in the overall score per semester. The correlation between doctor/patient questionnaires shows a strong and significant correlation, with an average score of 33.2±3.0 for students and 32.9±4.1 for tutors and a median of 34.0 within a range of 9 to 36. Finally, we proceeded to study the correlation between questions in the two questionnaires, having verified a strong correlation in questions number 1, 5, 6 and 9 and a moderate correlation in questions 2, 3, 4, 7 and 8. A more detailed analysis of the latter was subsequently carried out, which reveals shortcomings in the physician's practice (the student) that deserve intervention in the teaching of medicine.Discussion/Conclusion: In an exploratory study in order to understand in a pre-graduate teaching environment how students self-perceived the practice of PCM, several gaps were noticed in some areas of application of the method and which should now be the target of intervention. We concluded that in our sample in a protected environment of a pre-graduate academic environment, the use of the clinical method of Person-Centered Medicine was carried out both from the perspective of the doctor (student) and the patient (the tutor).
Introdução: A Medicina Centrada na Pessoa (MCP), que reúne cada vez mais evidência científica é, para além de um método clínico, um dos pilares da relação médico-doente que traz benefícios acrescidos aos pacientes, sendo um ideal desejável para a prática clínica, que muitas vezes passa despercebido nos currículos das diversas escolas médicas. Objectivo: O objetivo deste estudo foi perceber, em contexto de consulta simulada entre os alunos e os tutores se o método de Medicina Centrada na Pessoa foi aplicado pelo aluno como “médico” e se coincide com a forma como foi percebido pelo “paciente”, o tutor médico.Métodos: Foram aplicados questionários aos alunos de 5º ano do Mestrado Integrado de Medicina da Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra, durante a realização do estágio contemplado na unidade curricular de Medicina Geral e Familiar bem como aos seus tutores, após uma consulta simulada em que o aluno foi o “médico” e o tutor o “paciente”. O questionário aplicado foi o PPPC, validado e traduzido transculturalmente para português, tendo sido realizada estatística descritiva e inferencial.Resultados: A amostra inquirida foi composta por 318 alunos, nos dois semestres do ano letivo de 2021/2022, não tendo sido demonstradas diferenças significativas na distribuição dos sexos nos dois semestres, nem na pontuação global por semestre. A correlação entre os questionários médico/doente foi forte e significativa, com uma pontuação média de 33,2±3,0 nos alunos e 32,9±4,1 nos tutores e uma mediana de 34,0, numa amplitude de 9 a 36. Por fim, procedemos ao estudo da correlação entre perguntas dos dois questionários, tendo verificado uma correlação forte nas perguntas número 1,5,6 e 9 e uma correlação moderada nas perguntas 2,3,4,7 e 8, tendo sido posteriormente feito uma análise mais pormenorizada destas últimas, que revela insuficiências na prática do médico, o aluno, que merecem intervenção no ensino da medicina.Discussão/Conclusão: Num estudo, exploratório, para perceber, em meio de ensino pré-graduado como é que os alunos auto-percepcionavam a prática de MCP, perceberam-se lacunas em algumas áreas de aplicação do método e que agora deverão ser alvo de intervenção. Concluímos que na nossa amostragem, em ambiente protegido de meio académico pré-graduado, o uso do método clínico da Medicina Centrada na Pessoa foi realizado tanto na perspetiva do médico (aluno) como do doente (tutor).
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/111238
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

18
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons