Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110267
Title: Green Invasion: Biophilic design meets a new mobility infrastructure in Coimbra
Other Titles: Invasão Verde: Desenho biofílico encontra uma nova infraestrutura de mobilidade em Coimbra
Authors: Fernandes, Nidia Giselle Machado
Orientador: Grande, Nuno Alberto Leite Rodrigues
Keywords: Coimbra; ligação; infraestruturas de mobilidade; desenho biofílico; rural-urbano; Coimbra; connection; mobility infrastructure; biophilic design; rural-urban
Issue Date: 27-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Green Invasion: Biophilic design meets a new mobility infrastructure in Coimbra
Place of publication or event: Departamento de Arquitetura
Abstract: This dissertation explores the design and development of a new urban infrastructure in Coimbra, while applying the concept of biophilic design. The project focuses on the design of the new Coimbra Intermodal Station and its impact on the surrounding city and urban fabric. The aim is to create a safe and sustainable urban environment that integrates the new High-Speed Railway system in Portugal.Both the group and individual projects detailed in this dissertation were present at different exhibitions, with the aim of making the community more aware of environmentally friendly design. The group intervention developed in Studio Design I (API – Atelier de Projeto) was submitted to the Lisbon Architecture Triennale 2022 (TAL – Trienal de Arquitetura de Lisboa), titled Terra, and successfully advanced to public phase of the competition that was presented at the Museum of Art, Architecture and Technology (MAAT) in Lisbon. Additionally, the railway station was exhibited at Anozero ’21-22 Biennial of Contemporary Art of Coimbra, under the title of “Midnight Train. Three proposals for the new Coimbra intermodal station”.The group proposal focuses on designing an urban intervention that incorporates the construction of mobility infrastructures, multiple types of housing, a multipurpose building, a sports complex, and a rehabilitation for a co-working space. Additionally, urban agriculture fields, irrigation canals, parks, and elevated linear gardens that connect the different buildings are also included. The individual project develops further the architectonic and constructive solutions of the new railway station, the bus terminal, and the biological market. As a joining concept of these three constructions, biophilic design is used to better adapt these buildings to their rural-urban context, connecting architecture with nature. The concept of “green invasion” emphasizes the integration of nature in urban design to enhance human and environmental well-being. The proposal aligns with the principles of biophilic design and considers the existing flora of the Choupal National Forest.
Esta dissertação explora o desenho e desenvolvimento de uma nova infraestrutura urbana em Coimbra, aplicando o conceito de desenho biofílico. O projeto centra-se na conceção da nova Estação Intermodal de Coimbra e no seu impacto na cidade envolvente e tecido urbano. O objetivo é criar um ambiente urbano seguro e sustentável que integre o novo Sistema Ferroviário de Alta Velocidade em Portugal.Tanto a proposta de grupo como o projeto individual detalhados nesta dissertação estiveram presentes em diferentes exposições, com o objetivo de sensibilizar a comunidade para o desenho de baixo impacto ambiental. A estratégia de grupo desenvolvida em Atelier de Projeto I foi submetida à Trienal de Arquitetura de Lisboa 2022, intitulada Terra, e avançou com sucesso para a fase pública do concurso, exibida no Museu de Arte, Arquitetura e Tecnologia (MAAT) em Lisboa. Adicionalmente, a estação ferroviária esteve presente na Bienal de Arte Contemporânea de Coimbra Anozero ’21-22, sob o título “Comboio da Meia-Noite. Três propostas para a nova estação intermodal de Coimbra”.A proposta do grupo foca-se na conceção de uma intervenção urbana que incorpora a construção de infraestruturas de mobilidade, várias tipologias habitacionais, um edifício multiusos, um complexo desportivo e a reabilitação de um espaço de coworking. Além disso, campos de agricultura urbana, canais de irrigação, parques e jardins lineares elevados que conectam os diferentes edifícios também estão incluídos.O projeto individual desenvolve ainda as soluções arquitetónicas e construtivas da nova estação ferroviária, do terminal rodoviário e do mercado biológico. Como conceito de junção dessas três construções, o desenho biofílico é usado para melhor adequar esses edifícios ao seu contexto rural-urbano, conectando a arquitetura com a natureza.O conceito de “invasão verde” (do título “Green Invasion”) enfatiza a integração da natureza no desenho urbano para melhorar o bem-estar humano e ambiental. A proposta alinha-se com os princípios do desenho biofílico e considera a flora existente na Mata Nacional do Choupal.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Arquitetura apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110267
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
Dissertação_NidiaGiselleFernandes.pdf39.51 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons