Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110138
Title: Perceções dos jovens em Acolhimento Residencial e dos seus/suas cuidadore(a)s sobre a importância das atividades extracurriculares
Other Titles: Perceptions of young people in Residential Care and their caregivers about the importance of extracurricular activities
Authors: Nunes, Diana Filipa Lopes
Orientador: Brinca, Joana Andreia dos Santos da Silva
Keywords: Young people's perception; Residental care; Extracurricular activities; Perceção do(a)s jovens; Acolhimento residencial; Atividades extracurriculares
Issue Date: 9-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Perceções dos jovens em Acolhimento Residencial e dos seus/suas cuidadore(a)s sobre a importância das atividades extracurriculares
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: This monograph was developed within the scope of the curricular internship, at Residencial Host House (RHH) – Casa do Vale, with a view to obtaining a Master's degree in Social Service, at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra. The monograph is presented in three parts – the first part presents the theoretical framework of children and young people in danger and the Residential Care measure. The second part concerns Social Services in the context of Residential Care. The third part presents the research activity.With this research, I intend to understand and analyze the contributions of participation in extracurricular activities for young people living in residential care.At a methodological level, mixed methodology was used, since interview surveys and questionnaire surveys were preferred as data collection techniques, in addition to bibliographic and documentary research and analysis. For data analysis, quantitative (simple statistics) and qualitative (content analysis) references were used.The results of this investigation made it possible to obtain pertinent information about the way in which young people in residential care relate to extracurricular activities.These results highlight the confirmation of interest in extracurricular activities, both perceived by young people and their caregivers, and the advantages associated with participation in extracurricular activities: the development of personal skills (feeling of commitment, feeling of personal accomplishment, construction of personal identity ), the possibility of building new friendships and promoting the development of interpersonal relationships, the benefits for physical, mental and psychological health; acquisition of new social skills.
A presente monografia foi desenvolvida no âmbito do estágio curricular, na Casa de Acolhimento Residencial (CAR) – Casa do Vale, com vista à obtenção de grau de Mestre em Serviço Social, na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. A monografia é constituída por três partes – a primeira parte apresenta o enquadramento teórico da criança e jovem em perigo e a medida de Acolhimento Residencial. A segunda parte diz respeito à intervenção do Serviço Social em contexto de Acolhimento Residencial. Por último, na terceira parte apresenta-se a atividade de investigação, com o objetivo, de compreender e analisar os contributos das atividades extracurriculares para os jovens que residem em acolhimento residencial.A nível metodológico, recorreu-se à metodologia mista, uma vez que se privilegiou como técnica de recolha de dados o inquérito por entrevista e o inquérito por questionário, para além da pesquisa e análise bibliográfica e documental. Para a análise de dados utilizaram-se referenciais quantitativos (estatística simples) e qualitativos (análise de conteúdo).Os resultados desta investigação permitiram obter conclusões pertinentes sobre a forma como os jovens em acolhimento residencial se relacionam com as atividades extracurriculares.Destes resultados destacam-se a confirmação de interesse pelas atividades extracurriculares, tanto percebido pelos jovens como pelos seus/suas cuidadore(as) e as vantagens associadas à participação em atividades extracurriculares: o desenvolvimento de competências pessoais (sentido de compromisso, sentimento de realização pessoal, construção da identidade pessoal), possibilidade de construção de novas amizades e promoção do desenvolvimento das suas relações interpessoais, assim como os benefícios para a saúde física, mental e psicológica e a aquisição de novas competências sociais.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Serviço Social apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/110138
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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