Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110111
Title: Intervenção e Investigação em torno da Aprendizagem ao Longo da Vida e Motivação
Other Titles: Intervention and Research around Lifelong Learning and Motivation
Authors: Pendão, Júlia Catarina Henriques
Orientador: Rebelo, Maria da Piedade Simões Santana Pessoa Vaz
Keywords: Lifelong Learning; Skills; Being an Adult; Motivation; Processes of Recognition, Validation and Certification of Competencies; Aprendizagem ao Longo da Vida; Competências; Ser Adulto; Motivação; Processos de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências
Issue Date: 25-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Intervenção e Investigação em torno da Aprendizagem ao Longo da Vida e Motivação
Place of publication or event: Instituto do Emprego e Formação Profissional de Águeda
Abstract: The practice of Lifelong Learning (LLL) proves to be beneficial not only for the individual, but also for the signature where he performs his professional functions. If we idealize a circle, the individual would be at the center of this geometric figure, to the extent that people are the core of a company. In this way, it is never too late or too early to learn, it never hurts to improve our skills, it never hurts to bet on our qualifications, given that we are inserted in a society in constant mutation.The report presents the activities developed throughout the Curricular Internship of the Master in Educational Sciences that took place from the month of November 2022 to the month of June 2023, as well as the Intervention Project and the Empirical Study developed within the scope of this internship. Following the characterization of the institution, in Chapter 2 are presented the activities developed during the internship, the rationale of the intervention proposal in Chapter 3 and Chapter 4 the reasons that motivate “Being an Adult” for Learning.The Intervention Project "Invest in your Future!" aims to show, through awareness-raising, the importance of LLL, bridging the low percentage of individuals who wish and have an interest in investing in the development and improvement of their knowledge. It consists of a theoretical framework (theoretical-conceptual framework of the theme under study) and the objectives of the project (intended goal with the performance of the same); description of the sessions (using a planning grid) and evaluation of the project (multilevel model of Donald Kirkpatrick).An Empirical Study was also developed that aims to show the motivation for the practice of a LLL and the classification of the Processes of Recognition, Validation and Certification of Competencies (RVCC). It is composed of a theoretical foundation (associated contents) and objectives (what is intended to be achieved with its application); methodology – participants (target audience), instrument used (means to provide a response to what is intended to be achieved), procedures (constituent phases) and results (interconnection to objectives – what has been achieved with their application).
A prática de uma Aprendizagem ao Longo da Vida (ALV) revela-se benéfica não apenas para o indivíduo, mas também para a organização onde este desempenha as suas funções profissionais. Se idealizarmos um círculo, o indivíduo situar-se-ia no centro desta figura geométrica, na medida em que as pessoas são o cerne de uma empresa. Deste modo, nunca é tarde ou cedo demais para aprender, nunca é demais aperfeiçoarmos as nossas competências, nunca é demais apostarmos nas nossas habilitações, dado que nos encontramos inseridos numa sociedade em constante mutação.No relatório apresentam-se as atividades desenvolvidas ao longo do Estágio Curricular do Mestrado em Ciências da Educação que decorreram desde o mês de novembro de 2022 até ao mês de junho de 2023, assim como o Projeto de Intervenção e o Estudo Empírico desenvolvidos no âmbito do referido estágio. Na sequência da caraterização da instituição, no Capítulo 2 são apresentadas as atividades desenvolvidas durante o estágio, a fundamentação da proposta de intervenção no Capítulo 3 e no Capítulo 4 as razões que motivam o “Ser Adulto” para a Aprendizagem.O Projeto de Intervenção “Invista no seu Futuro!” tem como finalidade mostrar, por intermédio da sensibilização, a importância da ALV, colmatando a percentagem reduzida de indivíduos que desejam e têm interesse em apostar no desenvolvimento e aperfeiçoamento dos seus conhecimentos. É constituído por um enquadramento teórico (enquadramento teórico-conceptual do tema em estudo) e os objetivos do projeto (meta pretendida com o desempenho do mesmo); descrição das sessões (recorrendo a uma grelha de planificação) e avaliação do projeto (modelo multinível de Donald Kirkpatrick).Desenvolveu-se também um Estudo Empírico que apresenta como objetivo mostrar a motivação para a prática de uma ALV e a classificação dos Processos de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências (RVCC). É composto por uma fundamentação teórica (conteúdos associados) e objetivos (o que se pretende alcançar com a sua aplicação); metodologia – participantes (público-alvo), instrumento empregue (meio para que se conceda uma resposta ao que se pretende atingir), procedimentos (fases constituintes) e resultados (interligação aos objetivos – o que se alcançou com a sua aplicação).
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/110111
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
Relatório de Estágio_Júlia Pendão.pdf21.36 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

24
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons