Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109798
Title: Caracterização da comunicação entre progenitores e filhos em idade escolar: estudo com uma amostra portuguesa
Other Titles: Characterization of parent-child communication in school-age children: Study with a Portuguese sample
Authors: Portugal, Alda Marques 
Alberto, Isabel Marques 
Keywords: comunicação pais-criança; crianças em idade escolar; estudo comparativo; parent-child communication; school-age children; comparative study
Issue Date: 2013
Publisher: Springer Nature
Serial title, monograph or event: Psicologia: Teoria e Pesquisa
Volume: 29
Issue: 4
Abstract: A comunicação parento-filial é uma dimensão central do exercício da parentalidade. O objetivo do presente estudo foi identificar e comparar as percepções de 467 progenitores e 329 crianças (entre 7 e 11 anos) sobre a comunicação parento-filial, através da Escala de Avaliação da Comunicação na Parentalidade (COMPA). Os testes t de Student, ANOVA e correlação de Pearson revelaram alguns resultados estatisticamente significativos: destaque positivo de mães/filhas na comunicação, relação positiva entre dimensões metacomunicação e partilha/confiança da intimidade por parte das crianças, e influência das variáveis sociodemográficas (níveis socioeconómico e de escolaridade baixos, contexto rural) sobre a comunicação. De uma forma geral, os resultados sugerem a necessidade de dar atenção às relações parento-filiais em contextos escolares e socioeconómicos desfavorecidos
Parent-child communication is a central dimension of the parenting task. The main goal of the present study was to identify and compare the perceptions of 467 parents and 329 children (ages between 7-11 years) related to parent-child communication, using the Perception Scale of Parenting Communication. Student’s t-test, ANOVA, and Pearson correlations revealed some statistically significant results: a positive emphasis of mothers/daughters on communication, a positive relationship between meta-communication and sharing/confidence dimensions for children, and the influence of sociodemographic variables (low levels of financial income and education, rural context) on the quality of communication. In general, these results seem to indicate the necessity of paying attention to the parent-child relationship in disadvantaged school and socioeconomic contexts.
URI: https://hdl.handle.net/10316/109798
ISSN: 0102-3772
DOI: 10.1590/S0102-37722013000400004
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

32
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

25
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons