Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109446
Title: Formar bem as mães para criar e educar boas crianças: as revistas portuguesas de educação familiar e a difusão da maternidade científica (1945-1958)
Other Titles: Educate mothers to rear and educate good children: Portuguese parenting magazines and the diffusion of scientific motherhood (1945-1958)
Authors: Vilhena, Carla Cardoso
Ferreira, António Gomes 
Keywords: maternidade científica; educação para a maternidade; revistas de educação familiar; análise de discurso; scientific motherhood; education for motherhood; parenting magazines; discourse analysis
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade Federal de Santa Maria
Serial title, monograph or event: Historia da Educacao
Volume: 18
Issue: 44
Abstract: Este artigo tem como principal objetivo contribuir para a compreensão do processo de construção da maternidade científica em Portugal. Neste sentido, foi analisado um conjunto de artigos (n=628), publicados em revistas de educação familiar, entre 1945 e 1958. A análise realizada permitiu compreender que as revistas analisadas contribuem para a difusão da maternidade científica, ou seja, da ideia de que a aquisição de conhecimento científico sobre a criação e educação das crianças é elemento indispensável ao adequado exercício da função maternal. Observou-se, ainda, a existência de diferentes estratégias de educação para a maternidade, às quais está subjacente um elemento de classe, assim como diferentes níveis de adesão, por parte das mulheres, à concepção de maternidade científica.
This article explores the construction of scientific motherhood in Portugal through the analysis of a set of texts on education for motherhood (n=628) published in Portuguese parenting magazines between 1945 and 1958. Our results show that the diffusion of a particular view of the ideal mother in parenting magazines contributes to the diffusion of a new ideology that stresses the importance of education for motherhood, the ideology of scientific motherhood. It also shows the emergence of different types of educational interventions, shaped by women‟s social class, and provides some insight into the extent to which mothers adhere to scientific motherhood.
URI: https://hdl.handle.net/10316/109446
ISSN: 2236-3459
DOI: 10.1590/S2236-34592014000300008
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

39
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

30
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons