Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108737
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorViseu, João-
dc.contributor.authorJesus, Saúl Neves de-
dc.contributor.authorRus, Claudia-
dc.contributor.authorCanavarro, José Manuel-
dc.contributor.authorPereira, Joana-
dc.date.accessioned2023-09-11T11:13:52Z-
dc.date.available2023-09-11T11:13:52Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn0103-863Xpt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/108737-
dc.description.abstractTeacher motivation plays a central role in education because of its impact on student motivation. Previous reviews of teacher motivation have focused on individual variables and psychopathology indicators. However, it is also important to understand the effect of organizational variables on teacher motivation because these highlight the context that the teacher is a part of (i.e., the school). The literature review in this paper analysed studies related to teacher motivation and a pre-defined group of organizational variables that were published between 1990 and 2014 in several electronic databases. The study found that organizational culture was the most studied variable associated with teacher motivation and most studies in this area were published between 2010 and 2014. Further, there was a prevalence of quantitative studies. This paper concludes with the theoretical and practical implications of the results, as well as suggestions for future research directions.pt
dc.description.abstractA motivação docente ocupa um papel central na área da educação, especialmente pelo seu impacto na motivação dos alunos. Revisões anteriores sobre este tema focaram-se, maioritariamente, em variáveis individuais e indicadores de psicopatologia. Todavia, é importante analisar as variáveis organizacionais associadas à motivação docente, uma vez que estas salientam a importância do contexto onde o docente está inserido (i.e., a escola). Desta forma, a presente revisão da literatura procurou efetuar um levantamento dos estudos, publicados entre 1990-2014 e disponíveis em várias bases de dados eletrónicas, que relacionam a motivação docente e um conjunto pré-definido de variáveis organizacionais. Os resultados obtidos demonstraram que a cultura organizacional foi a variável mais estudada em conjunto com a motivação docente, a maioria dos estudos foi publicado entre 2010-2014 e que existiu um domínio de metodologias quantitativas. São apresentadas as implicações teórico-práticas dos resultados obtidos, bem como se indicam sugestões para futuras investigações.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherUniversidade of Sao Paulopt
dc.relationSFRH/BD/89588/2012pt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt
dc.subjectschool environmentpt
dc.subjectemployee motivationpt
dc.subjectliterature reviewpt
dc.subjectorganizational behaviorpt
dc.subjectteaching workpt
dc.subjectambiente escolarpt
dc.subjectmotivação do empregadopt
dc.subjectrevisão de literaturapt
dc.subjectcomportamento organizacionalpt
dc.subjecttrabalho docentept
dc.titleRelationship BetweenTeacher Motivation and Organizational Variables: ALiterature Reviewpt
dc.title.alternativeA Relação Entre a Motivação Docente e Variáveis Organizacionais: Revisão da Literaturapt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage111pt
degois.publication.lastPage120pt
degois.publication.issue63pt
degois.publication.titlePaideiapt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.1590/1982-43272663201613pt
degois.publication.volume26pt
dc.date.embargo2016-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypearticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextCom Texto completo-
crisitem.author.deptFaculty of Psychology and Educational Sciences-
crisitem.author.researchunitCINEICC – Center for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioural Intervention-
crisitem.author.orcid0000-0003-2019-1011-
crisitem.author.orcid0000-0002-1623-4560-
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

Page view(s)

43
checked on May 8, 2024

Download(s)

13
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons