Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/106597
Title: Diálogos e métodos do discurso historiográfico: a análise das fontes a partir da convergência entre a "Escola dos Annales" e a "Análise de Conteúdo" de Laurence Bardin
Other Titles: Dialogues and methods of historiographical discourse: the analysis of sources from the convergence between the "Annales School" and Laurence Bardin's "Content Analysis
Authors: Giesbrecht, Daniel Florence 
Keywords: metodologia da história; historiografia; análise de conteúdo; Escola dos Annales; hermenêutica; methodology of history; historiography; content analysis; Annales School; hermeneutics
Issue Date: 3-Apr-2023
Project: info:eu-repo/grantAgreement/FCT/POR_CENTRO/2021.04805.BD/PT/Da regeneração à redenção: eugenia, “raça” e biopolítica no Brasil e em Portugal 1918-1949 
Serial title, monograph or event: Brazilian Journal of Development
Volume: 9
Issue: 4
Place of publication or event: Brasil (Curitiba)
Abstract: Registrada pelo menos desde a década de 1960, a aproximação da História com a Linguística e a Antropologia passou a dialogar com mais intensidade em pesquisas de caráter histórico. Com os pressupostos metodológicos introduzidos pela Escola dos Annales, as mais diversas linguagens tornaram-se objetos privilegiados para análise, vistas cada vez mais como metáforas da realidade. Os variados discursos (escritos, orais, arquitetônicos, urbanísticos, iconográficos, musicais, gestuais e rituais) passaram a ser decodificados com maior frequência, procurando-se apreender seus elementos de tensão social e seus sentidos históricos, sua produção e sua circulação num dado meio social. A partir dessa variedade de fontes, novas ferramentas analíticas passaram a fornecer instrumentos do fazer historiográfico como, por exemplo, o método da “Análise de Conteúdo” de Laurence Bardin. Partindo da premissa de que a historiografia é o resultado da reflexão sobre a natureza do histórico, são nas entrelinhas dos discursos das fontes que o historiador é capaz de calcular as frequências fornecidas pelos dados cifrados, o que torna possível a extração de categorias e modelos, num processo “hermenêutico controlado”. Este artigo convida à reflexão sobre tais metodologias e a importância delas para a análise dos tipos de discursos utilizados como fontes na historiografia.
Registered at least since the 1960s, the approximation of History with Linguistics and Anthropology started to dialogue with more intensity in historical researches. With the methodological assumptions introduced by the Annales School, the most diverse languages have become privileged objects for analysis, increasingly seen as metaphors of reality. The various discourses (written, oral, architectural, urban, iconographic, musical, gestural and ritual) started to be decoded more frequently, in an attempt to grasp their elements of social tension and their historical meanings, their production and circulation in a given social environment. From this variety of sources, new analytical tools started to provide instruments for historiography, such as Laurence Bardin's "Content Analysis" method. Based on the premise that historiography is the result of reflection on the nature of history, it is between the lines of the discourses of the sources that the historian is able to calculate the frequencies provided by the encrypted data, which makes possible the extraction of categories and models, in a "controlled hermeneutic" process. This article invites reflection on such methodologies and their importance for the analysis of the types of discourses used as sources in historiography.
URI: https://hdl.handle.net/10316/106597
ISSN: 2525-8761
DOI: 10.34117/bjdv9n4-001
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais
FLUC Secção de História - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
001_BJD.pdf327 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

97
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

72
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons