Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104900
Title: The main purpose of this study is to explore the factors that influence purchase intentions for electronic cigarette among young adults. The results of the study provide evidence and recommendations on the factors that influence consumers' intention to purchase e-cigarettes. That is, the role of health consciousness, habit and flavored tobacco ban on consumer purchase intention and behaviour within the expanded framework of Theory of Planned Behavior.
Other Titles: O principal objectivo deste estudo é explorar os factores que influenciam as intenções de compra de cigarros electrónicos entre os jovens adultos. Os resultados do estudo fornecem provas e recomendações sobre os factores que influenciam a intenção de compra de cigarros electrónicos por parte dos consumidores. Ou seja, o papel da consciência de saúde, do hábito e da proibição do tabaco aromatizado na intenção e comportamento de compra do consumidor no âmbito da estrutura alargada da Teoria do Comportamento Planeado.
Authors: Lu, Jiang Liang
Orientador: Coelho, Arnaldo Fernandes Matos
Keywords: Fumar; Cigarro electrónico; Intenção de compra; Teoria do comportamento planeado; Proibições de sabor; Smoking; Electronic cigarette; Purchase intention; Theory of planned behavior; Flavor bans
Issue Date: 28-Sep-2022
Serial title, monograph or event: The main purpose of this study is to explore the factors that influence purchase intentions for electronic cigarette among young adults. The results of the study provide evidence and recommendations on the factors that influence consumers' intention to purchase e-cigarettes. That is, the role of health consciousness, habit and flavored tobacco ban on consumer purchase intention and behaviour within the expanded framework of Theory of Planned Behavior.
Place of publication or event: China
Abstract: Objectivo: O principal objectivo deste estudo é explorar os factores que influenciam as intenções de compra de cigarros electrónicos entre os jovens adultos. Os resultados do estudo fornecem provas e recomendações sobre os factores que influenciam a intenção de compra de cigarros electrónicos por parte dos consumidores. Ou seja, o papel da consciência da saúde, do hábito e da proibição do tabaco aromatizado na intenção e comportamento de compra do consumidor no âmbito da Teoria do Comportamento Planeado.Abordagem de concepção/ Metodologia: A metodologia adoptada nesta dissertação é um inquérito. Para explicar as intenções de compra de E-cigarette, foi utilizada uma forma alargada da Teoria do Comportamento Planeado (TPB). Além disso, o modelo de investigação é também desenvolvido através de revisão bibliográfica. Neste estudo, 305 respondentes da China foram testados tanto por questionários em linha como por questionários em papel. Os dados foram testados por IBM SPSS e IBM SPSS AMOS.Conclusões: Através deste estudo, os autores demonstraram através da análise de dados que a consciência de saúde através do ETPB não tem um impacto significativo na intenção de compra de cigarros electrónicos por parte de jovens adultos. Isto pode estar relacionado com a natureza viciante dos cigarros electrónicos em nicotina. No estudo sobre o hábito, o hábito não só influenciou a atitude dos jovens adultos, como também teve um impacto significativo na intenção e comportamento de compra de cigarros electrónicos. Com a introdução de proibições de sabor em vários países, a política governamental teve um impacto negativo sobre a percepção do controlo comportamental dos jovens adultos, e também sobre as intenções e comportamento de compra dos consumidores. Assim, os efeitos negativos das proibições de compra de sabores continuaram a afectar as intenções e comportamentos de compra dos jovens adultos durante o período do estudo. Contudo, não houve uma relação significativa entre a intenção de compra e o comportamento de compra dos jovens adultos. Isto é inconsistente com pesquisas anteriores.Originalidade/valor: Considerando a falta de investigação sobre as intenções de compra de jovens adultos por e-cigarettes, esta tese espera dar um passo em frente para preencher estas lacunas na literatura. Considerando que nenhum dos estudos identificados durante a produção deste estudo considerou o papel do TBP neste comportamento e a influência da consciência de saúde, hábito e proibição do tabaco aromatizado no comportamento de compra , este estudo prova ter uma visão inovadora sobre o papel destes factores nas intenções de compra de cigarros electrónicos por parte de jovens adultos.Implicações práticas: Este estudo contribui para o campo da indústria do tabaco electrónico e para a investigação centrada no impacto social da indústria, proporcionando uma tomada de posição inovadora sobre o TPB. Não só clarifica o seu possível papel no comportamento dos consumidores, mas também fornece apoio na comercialização e normalização da produção de cigarros electrónicos, mas também fornece uma base para uma maior discussão e investigação sobre esta questão.
Purpose: The main purpose of this study is to explore the factors that influence purchase intentions for electronic cigarette among young adults. The results of the study provide evidence and recommendations on the factors that influence consumers' intention to purchase e-cigarettes. That is, the role of health consciousness, habit and flavored tobacco ban on consumer purchase intention and behaviour within the expanded framework of Theory of Planned BehaviorDesign/ Methodology Approach: The methodology adopted in this dissertation is a survey. To explain the purchase intentions for E-cigarette, an expanded form of the Theory of Planned Behavior (TPB) was used. Furthermore, the research model is also developed by literature review. In this study, 305 respondents from China were tested by both online questionnaires and paper questionnaires. The data were tested by IBM SPSS and IBM SPSS AMOS.Findings: Through this study, the authors demonstrated through data analysis that health consciousness through ETPB does not have a significant impact on young adults' intention to purchase e-cigarettes. This may be related to the nicotine addictive nature of e-cigarettes. In the study on habit, habit not only influenced young adults' attitude, but also had a significant impact on e-cigarette purchase intention and behavior. With the introduction of flavor bans in various countries, the government policy has had a negative impact on perceived behavioral control of young adults, and also on consumer purchase intentions and behavior. Thus, the negative effects of flavor bans continued to affect young adults' purchase intentions and behaviors during the study period. However, there was no significant relationship between purchase intention and purchase behavior for young adults. This is inconsistent with previous research.Originality/value: Considering the lack of research on young adults' purchase intentions for e-cigarettes, this thesis hopes to take a step forward in filling these gaps in the literature. Considering that none of the studies identified during the production of this study considered the role of TBP in this behavior and the influence of health consciousness, habit, and flavoured tobacco ban in purchase behavior , this study proves to have an innovative view on the role of these factors in young adults' e-cigarette purchase intentions.Practical Implications: This study contributes to the field of the e-cigarette industry and research focused on the social impact of the industry by providing an innovative take on TPB. It not only clarifies their possible role in consumer behavior, but also provides support in e-cigarette marketing and production normalization, but also provides a basis for further discussion and research on this issue.
Description: Dissertação de Mestrado em Marketing apresentada à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/104900
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Show full item record

Page view(s)

283
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

418
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons