Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104087
Title: As Alterações Climáticas e a Saúde da População- Os Media como estratégia de ensino
Other Titles: Climate Change and Population Health - The Media as a Teaching Strategy
Authors: Neves, Bárbara Beatriz Alves
Orientador: Nossa, Paulo Nuno Maia de Sousa
Keywords: Estágio Pedagógico Supervisionado; Ensino de Geografia; Media; Alterações Climáticas; Trabalho Cooperativo; Supervised Pedagogical Internship; Teaching Geography; Media; Climate Change; Cooperative Work
Issue Date: 18-Oct-2022
Serial title, monograph or event: As Alterações Climáticas e a Saúde da População- Os Media como estratégia de ensino
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This Internship report, redacted for my Masters of Geography Teaching for the 3rd cicle of school and also for high school level, does have as main objective the exposition and reflexion about the ativities developed during the year of supervised pedagogic pratice, in other words, the pedagogical internship (2021/2022) with the 7ºB Class from the Group of Schools Martim de Freitas, Coimbra.Beyond the primordial objective, previously mentioned, this report also shows one component cientific-pedagogic, mentioning one of the subjects with high geographic and social relevance - the relationship between climate and human health, even that nearly unexplored with regards to the Geography programs of basic education, in this case, in the school program/manual of the 7th year of schooling. To address this issue, the media and cooperative work were used as a teaching-learning strategy. In this way, this strategy has consolidated some of the knowledge previously acquired by the students, but, mainly, it has potentiated the use of other tools in the Teaching of Geography.This report is divided into two major parts. In a first instance it is presented the characterization of the pedagogical internship, which includes the characterization of the school, the internship nucleus, the activities developed in the internship nucleus, among others. Secondly, we are faced with the scientific-pedagogical component, which addresses climate change and its impact on health and the way in which this theme was applied in the pedagogical strategy carried out during the internship period.
O presente relatório de estágio, realizado no âmbito do Mestrado de Ensino em Geografia no 3ºciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, tem como primordial objetivo a exposição e reflexão sobre as atividades desenvolvidas durante o ano da prática pedagógica supervisionada, isto é, o estágio pedagógico (2021/2022), com a turma 7ºB do Agrupamento de Escolas Martim de Freitas, Coimbra. Para além do primordial objetivo anteriormente referido, este relatório apresenta também uma componente científico-pedagógica, abordando um dos assuntos com elevada relevância geográfica e social- as relações entre o clima e a saúde humana, ainda que muito pouco explorado no que diz respeito aos programas de Geografia do ensino básico, neste caso, no programa/manual escolar do 7º ano de escolaridade. Para a abordagem deste assunto, foram utilizados os media e o trabalho cooperativo como estratégia de ensino-aprendizagem. Desta forma, esta estratégia veio consolidar alguns dos conhecimentos outrora adquiridos pelos alunos mas, principalmente, potencializou o uso de outras ferramentas no Ensino da Geografia. Este relatório encontra-se dividido em duas grandes partes. A primeira parte apresenta caracterização do estágio pedagógico, onde se encontram a caracterização da escola, o núcleo de estágio, as atividades desenvolvidas no núcleo de estágio, entre outras. Numa segunda parte deparamo-nos com a componente científico-pedagógica, que aborda as alterações climáticas e qual o seu impacto na saúde e a forma como este tema foi aplicado na estratégia pedagógica realizada durante o período de estágio.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Geografia no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/104087
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

129
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

149
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons