Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104057
Title: As Fontes Históricas no contexto de sala de aula de História: Um estudo com o 9º ano de escolaridade
Other Titles: Historical sources in the context of the History classroom: a study with the 9th year of schooling
Authors: Soares, Inês Branco
Orientador: Morujão, Maria do Rosário Barbosa
Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: Fontes históricas; Evidência histórica; 3º Ciclo do Ensino Básico; Competências históricas; História; Historical sources; Historical evidence; 3rd Cycle of Basic Education; Historical competences; History
Issue Date: 11-Oct-2022
Serial title, monograph or event: As Fontes Históricas no contexto de sala de aula de História: Um estudo com o 9º ano de escolaridade
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: The present study, entitled “Historical sources in the context of the History classroom: a study with the 9th year of schooling”, was carried out within the scope of the supervised pedagogical internship, which takes place in the second year of the Master in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education, taught at the Faculty of Arts of the University of Coimbra.This work was guided by the following research question “What is the importance that the analysis and mobilization of historical sources assumes in the context of the classroom?”, aiming to understand if students develop historical and transversal skills through the exploration and analysis of sources, as well as how to record the progress noted in the class under study.The objectives to which it was intended to respond are: 1) Identify how the analysis of historical sources contributes to the development of historical competences in students; 2) Assess the influence that the analysis of historical sources exerts on the development of transversal skills in students, such as critical thinking; 3) Evaluate the evolution of students, through formative assessment methods.This study is composed of three fundamental chapters, a first characterizing the pedagogical internship and the work developed during the school year, the second a theoretical framework about evidence and historical sources in the classroom context, and the third concerning the pedagogical experience carried out and the discussion of the results obtained.For the application of the pedagogical experience outlined and that is the subject of this report, several activities were carried out with a heterogeneous class, from the 9th grade of schooling, starting from the completion of an initial survey, to ascertain the students' conceptions of historical source and their mobilization in the classroom and developing class tasks, mostly collaborative work, which involved exploration and direct contact with the sources.The registered trend was a slight improvement over the various activities carried out, revealing the contributions that these tasks of working with historical sources in the classroom allow to achieve, as well as their motivating factor, mentioned by the students, although they maintain the treatment of the historical source. as a source of information and do not try to use it as evidence.
O presente estudo, intitulado “As fontes históricas no contexto de sala de aula de História: um estudo com o 9º ano de escolaridade”, foi realizado no âmbito do estágio pedagógico supervisionado, que decorre no segundo ano do Mestrado em Ensino de História no 3º Ciclo do Ensino Básico e Ensino Secundário, ministrado pela Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.Este trabalho foi norteado pela seguinte questão de investigação “Qual a importância que a análise e mobilização das fontes históricas assume no contexto de sala de aula?”, almejando compreender se os alunos desenvolvem competências históricas e transversais através da exploração e análise de fontes, assim como registar a evolução notada na turma em estudo. Os objetivos de investigação aos quais se pretendeu dar resposta foram: 1) Identificar de que forma a análise de fontes históricas contribui para o desenvolvimento das competências históricas nos alunos; 2) Avaliar a influência que a análise de fontes históricas exerce no desenvolvimento de competências transversais nos alunos, tais como o pensamento crítico; 3) Avaliar a evolução nos alunos, através de métodos de avaliação formativa. Este estudo é composto por três capítulos fundamentais, um primeiro de caracterização do estágio pedagógico e do trabalho desenvolvido durante o ano letivo no estabelecimento de ensino, o segundo de enquadramento teórico acerca da evidência e das fontes históricas em contexto de sala de aula, e o terceiro relativo à experiência pedagógica levada a cabo e a discussão dos resultados obtidos.Para a aplicação da experiência pedagógica delineada e que é alvo do presente relatório, foram conduzidas diversas atividades com uma turma heterogénea, do 9º ano de escolaridade, partindo do preenchimento de um inquérito inicial, no sentido de apurar a conceção de Fonte Histórica dos alunos e a sua mobilização em sala de aula e desenvolvendo tarefas de aula, na sua maioria de trabalho colaborativo, que envolvessem a exploração e contacto direto com as fontes. A tendência registada foi de uma ligeira melhoria ao longo das diversas atividades realizadas, revelando os contributos que estas tarefas de trabalho de fontes históricas em sala de aula permitem alcançar assim como o seu fator motivador, referido pelos discentes, embora mantenham o tratamento da fonte histórica como manancial de informação e não procurem trabalhá-la como evidência.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/104057
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
InesSoares_versaofinal.pdf4.44 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

209
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

108
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons