Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/103227
Title: Por uma reflexão sobre a relação professor-aluno-professor no Ensino Superior. Um estudo no contexto do Bacharelado em Ciências Contábeis/PB
Other Titles: For a reflection on the teacher-student-teacher relationship in Higher Education A study in the context of the Bachelor degree in Accounting Sciences-PB
Authors: Morais, José Jassuipe da Silva
Brito, Nadja Gomes de
Pinto, Rooney Figueiredo 
Keywords: relação professor-aluno-professor; ensino superior; ensino e aprendizagem
Issue Date: 1-Aug-2021
Serial title, monograph or event: Revista Cocar
Volume: 15
Issue: 32
Abstract: Resumo: Neste trabalho, analisamos a percepção dos alunos provenientes do curso de Ciências Contábeis/UFPB quanto à relação professor-aluno-professor. A amostra de tipo não probabilística por conveniência contou com 128 sujeitos, com coleta de dados através de questionário online (abril-junho/2018). Os dados evidenciam esta relação como positiva por pelo menos 1/3 dos alunos, mas apontam como negativo o baixo uso de metodologias mais ativas e participativas. Assim, a percepção dos alunos pode estar sendo influenciada diretamente pela variável “metodologia” e seus reflexos no processo ensino-aprendizagem emergem como a fragilidade mais evidente que pode levar à depreciação dessa relação. Apesar da extensa literatura existente sobre o tema da relação professor-aluno, o principal contributo deste trabalho é a sensibilização quanto a este tema e os aspectos correlatos apontados no contexto descrito.
Abstract: In this work, we analyze the perception of students from Accounting/UFPB regarding the teacher-student-teacher relationship. The sample of convenience and non-probabilistic type had 128 subjects, with data collection through an online survey (April-June/2018). The data show this relationship as positive by at least 1/3 of the students, but point out as negative the low use of more active and participatory methodologies. Thus, the perception of students may be directly influenced by the variable "methodology" and their reflexes in the teaching-learning process emerge as the most evident fragility that can lead to the depreciation of this relationship. Despite the extensive literature on the subject of teacher student relationship, the main contribution of this work is the awareness of this subject and the related aspects pointed out in the context described.
URI: https://hdl.handle.net/10316/103227
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

55
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

22
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.