Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/102921
Title: Intention to use electric micromobility solutions – Insights from e-scooter sharing in Coimbra
Other Titles: Intenção de usar soluções de micromobilidade elétrica – Estudo dos sistemas de partilha de trotinetes elétricas em Coimbra
Authors: Figueiredo, Alice Pereira
Orientador: Bigotte, João Miguel Fonseca
Ferreira, Luís Miguel Domingues Fernandes
Keywords: Micromobilidade; E-scooter sharing; Transportação urbana; Intenção; Coimbra; Micromobility; E-scooter sharing; Urban transportation; Intention; Coimbra
Issue Date: 26-Sep-2022
Serial title, monograph or event: Intention to use electric micromobility solutions – Insights from e-scooter sharing in Coimbra
Place of publication or event: Departamento de Engenharia Mecânica
Abstract: Nos últimos anos, a micromobilidade tem ganho uma grande força e as suas várias modalidades têm-se difundindo por todo o mundo, tendo em conta que oferece soluções para vários problemas da transportação urbana, assim como a direciona num caminho mais sustentável. Os e-scooter sharing systems são um dos tipos de micromobilidade e têm conquistado grandes áreas urbanas por todo o mundo, incluindo Portugal, como um novo tipo de transporte partilhado de uso individual.Apesar de todos benefícios que derivam dos e-scooter sharing systems, a eficácia do seu desempenho depende da aceitação e aderência das pessoas. Deste modo, e tendo em conta o quão recente este novo tipo de micromobilidade é, é importante estudar quais os fatores que influenciam a intenção dos indivíduos de os utilizar. Resumindo, o objetivo do presente estudo é estudar a intenção dos e-scooter sharing systems na cidade de Coimbra, Portugal.Com esse propósito, com base no modelo teórico desenvolvido neste estudo, inspirado nas teorias Theory of Planned Behaviour e Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2, um survey foi criado e partilhado, tendo sido recolhidas 356 respostas válidas de estudantes do ensino superior de Coimbra. O modelo de investigação sugerido estuda o efeito de sete variáveis na Intention to use ESS, sendo elas, Perceived Behaviour Control, Subjective Norm Peers, Subjective Norm Media, Price Value, Perceived Risk, Environmental Concerns e Sharing Propensity.Os resultados demonstram que o Perceived Behaviour Control e Subjective Norm Peers são os fatores que têm maior impacto na Intention to Use, seguidos das Environmetal Concerns. As relações entre a Intention to Use e os restantes fatores em estudo não são significativas. A partir deste estudo, identificam-se quais os fatores que contribuem para a intenção dos indivíduos utilizarem os e-scooter sharing systems, o que pode oferecer informação importante para melhorar a adoção dos serviços de e-scooter sharing.
In the latest years, micromobility has gained a great strength and its various modes are spreading worldwide, as it offers solutions to several problems of urban transportation, as well as directs it in a more sustainable path. E-scooter sharing systems are one of micromobility modes and have conquered huge urban areas all over the world, including Portugal, as a new type of shared transportation for individual use.Despite all the benefits derived from e-scooter sharing systems, the effectiveness of their performance depends on people's acceptance and adherence. Thus, and given how recent this new type of micromobility is, it is important to study which factors influence the individuals' intention to use them. In short, the aim of the present study is to study the intention of e-scooter sharing systems in the city of Coimbra, Portugal.For this purpose, based on the theoretical model developed in this study, inspired by the Theory of Planned Behaviour (TPB) and Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2), a survey was created and shared, and 356 valid answers from Coimbra college students were collected. The suggested research model studies the effect of seven variables on Intention to use ESS, these being Perceived Behaviour Control, Subjective Norm Peers, Subjective Norm Media, Price Value, Perceived Risk, Environmental Concerns and Sharing Propensity. The results show that Perceived Behaviour Control and Subjective Norm Peers are the factors that have the greatest impact on Intention to Use, followed by Environmental Concerns. The relationships between Intention to Use and the remaining factors under study are not significant. This study identifies the factors that contribute to individuals' intention to use e-scooter sharing systems, which can provide important information to improve the adoption of e-scooter sharing services.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/102921
Rights: openAccess
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