Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/102309
Title: Perfeccionismo e Ansiedade de Doença em estudantes de medicina e em estudantes de direito – estudo comparativo
Other Titles: Perfectionism and Illness Anxiety in medical students and in law students - comparative study
Authors: Santos, Mariana de Fátima Miranda dos
Orientador: Pereira, Ana Telma Fernandes
Mota, David Manuel Gomes
Keywords: Perturbação de ansiedade de doença; Hipocondria; Estudantes de medicina; Perfecionismo; Pensamento repetitivo negativo; Illness Anxiety Disorder; Hypochondria; Medical students; Perfectionism; Repetitive negative thinking
Issue Date: 19-May-2022
Serial title, monograph or event: Perfeccionismo e Ansiedade de Doença em estudantes de medicina e em estudantes de direito – estudo comparativo
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: Introduction: Illness anxiety disorder (IAD) has been associated to anxiety and depressive disorders. Perfectionism is partially mediated by negative repetitive thinking (NRT). Perfectionism is higher in students, but its relationship with Illness anxiety (IA) was not explored. Short Health Anxiety Inventory (SHAI) it is useful and valid to assess IA. There is no validated Portuguese version of the scale.Objectives: (1) Validate the Portuguese version of SHAI; and to analyse if there are significant differences in: (2) IA, perfectionism and NRT levels between medical and law students from the University of Coimbra; (3) IA, perfectionism and NRT levels by gender and by groups with vs. without history of psychiatric disorder during lifetime (PPD); (4) IA levels by years of medical school; (5) explore the relationship between perfectionism, NRT and IA.Methods: 378 law and medicine students (78% women) answered a form with sociodemographic questions, the preliminary Portuguese version of SHAI, the Big Three Perfectionism Scale (BTPS-SF) and the Perseverative Thinking Questionnaire-15 (QPP-15).Results: Portuguese version of SHAI, the IAS-R, showed good psychometric qualities. Law students had higher scores on IAS-R, QPP-15, avoidance behaviour and reassurance seeking than medicine, with no differences in the scores by gender. Higher IAS-R, BTPS-SF and QPP-15 scores were observed in people with PPD. Students of preclinical years of medicine had higher IAS-R, avoidance, and reassurance-seeking scores. IA was mildly-moderately correlated with perfectionism and moderately-highly correlated with NRT. NRT was a total mediator of the association between perfectionism and IA.Discussion: IAS-R can be used to assess IA in the Portuguese population. We refuted medical students have more IA than other students, as they had lower levels of IA than law students. Greater medical knowledge can provide medical students with greater accuracy in symptomatic self-assessment. Higher levels of IA in pre-clinical years seems to show that clinical practice reduces IA. We showed NRT is a necessary condition for the association between perfectionism and IA, so it can be an important target in intervention. PRN, having been superior in law students, may contribute to their higher AD levels, as well as PPD.
Introdução: A perturbação de ansiedade de doença (PAD) associa-se frequentemente a perturbações ansiosas e depressivas. O perfeccionismo é parcialmente mediado pelo pensamento repetitivo negativo (PRN). Os níveis de perfeccionismo são superiores em estudantes, não existindo estudos sobre a sua relação com a ansiedade de doença (AD), neste grupo populacional. O Short Health Anxiety Inventory (SHAI) é útil e válido para avaliar AD. Não existe uma versão portuguesa validada.Objetivos: (1) Validar a versão portuguesa da SHAI; analisar se se verificam diferenças significativas (2) nos níveis de AD, perfeccionismo e PRN entre estudantes de medicina e direito da Universidade de Coimbra; (3) nos níveis de AD, perfecionismo e PRN por género e por grupos com vs. sem história de perturbação psiquiátrica ao longo da vida (HPP); (4) nos níveis de AD por anos de medicina; (5) explorar a relação entre perfeccionismo, PRN e AD.Métodos: 378 estudantes de medicina e direito (78% raparigas) preencheram um formulário com questões sociodemográficas, a versão portuguesa preliminar da SHAI, o Big Three Perfectionism Scale (BTPS-SF) e o Questionário de Pensamento Perseverativo-15 (QPP-15). Resultados: A versão portuguesa da SHAI, o IAS-R, apresentou boas validade de construto e consistência interna. Estudantes de direito apresentaram pontuações superiores no IAS-R, QPP-15, evitamento e procura de tranquilização do que os de Medicina, as quais não se distinguiram por género. Participantes com HPP apresentaram pontuações superiores no IAS-R, BTPS-SF e QPP-15. Alunos dos anos pré-clínicos apresentaram pontuações superiores no IAS-R, evitamento e procura de tranquilização. A AD correlaciona-se significativamente com o perfeccionismo e com o PRN. Este foi um mediador total da associação entre perfeccionismo e AD.Discussão: O IAS-R pode ser usado para avaliar a AD na população portuguesa. Refutamos que os estudantes de medicina têm maior AD do que outros estudantes, pois apresentaram níveis de AD inferiores aos de direito. O maior conhecimento médico pode conferir-lhes maior acuidade na autoavaliação sintomática. Níveis superiores de AD nos anos pré-clínicos parecem evidenciar que a prática clínica diminui a AD. Evidenciou-se que o PRN é necessário para a associação entre perfeccionismo e AD, podendo ser um importante alvo na intervenção. O PRN, tendo sido superior nos estudantes de direito, pode contribuir para os seus maiores níveis de AD, bem como a HPP.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/102309
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MarianaSantos_PerfecionismoeAnsiedadeDoença_tese.pdf980.55 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons