Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/100437
Title: | Margarida Cardoso e as Mulheres da Casa-Grande: reconfigurar a memória (pós)colonial a partir da branquitude | Other Titles: | Margarida Cardoso and the Women of Casa-Grande: reconfiguring (post)colonial memory from whiteness | Authors: | Pereira, Ana | Keywords: | Costa dos Murmúrios; Yvone Kane; Margarida Cardoso; Memória; Branquitude; Costa dos Murmúrios; Yvone Kane; Margarida Cardoso; Memory; Whiteness | Issue Date: | 2021 | Publisher: | Universidade de Taubaté | Project: | POCI-01-0145-FEDER-029997 | Serial title, monograph or event: | Revista Ciências Humanas | Volume: | 14 | Issue: | 2 | Place of publication or event: | Taubaté | Abstract: | Compreendo a obra de Margarida Cardoso como parte de um movimento global da arte portuguesa contemporânea que visa refletir sobre o presente à luz de um passado recente. Defendo que a investigação da autora parte da necessidade de ultrapassar um evento silencioso e silenciado que marcou a sociedade portuguesa desde os anos 1970 até à década de 1990 e situo a sua perspetiva partindo das ideias de branquitude e de fragilidade branca. Proponho uma reflexão discursiva e crítica em torno de A Costa dos Murmúrios (2006) e Yvone Kane (2015) que visa problematizar a forma como Margarida Cardoso organiza a sua subjetividade feminina, branca e burguesa por forma a construir uma memória insustentável sobre as mulheres brancas, em África, que as desculpabiliza de toda a violência colonial e que as coloca numa posição de fragilidade relativamente às mulheres negras, colonizadas e pobres. I understand Margarida Cardoso’s work as part of a global movement of contemporary Portuguese art that aims to reflect on the present in the light of a recent past. I argue that the author’s research starts from the need to overcome a silent event that marked Portuguese society from the 1970s until the 1990s and I place her perspective based on the ideas of whiteness and white fragility. I propose a discursive and critical reflection around A Costa dos Murmúrios (2006) and Yvone Kane (2015) by Margarida Cardoso, which aims to problematize how the author, starting from a white and bourgeois female subjectivity, builds an unsustainable memory about Portuguese white women, in Africa, that excuses them from all colonial violence and that puts them in a position of fragility in concerning, colonized and poor women. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/100437 | ISSN: | 2179-1120 | DOI: | 10.32813/2179-1120.2121.v14.n2.a751 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Margarida Cardoso e as mulheres da Casa-Grande.pdf | 868.69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
99
checked on Jul 16, 2024
Download(s)
55
checked on Jul 16, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License