Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/99918
Title: | Higher quality public transport services for a sustainable mobility system in the Ecuadorian city of Cuenca towards 2025 | Authors: | Prieto, Cristian Andrés Campoverde | Orientador: | Ribeiro, Anabela Salgueiro Narciso | Keywords: | modal shift; car use; service quality; sustainable mobility; transferência modal; uso do carro; qualidade de serviço; mobilidade sustentável | Issue Date: | Oct-2016 | Place of publication or event: | Coimbra | Abstract: | The evolution of transportation has been a fundamental factor in the quest of economic
progress for many countries and has enabled better living conditions for individuals.
However, the propensity for using private motorized vehicles over collective and nonmotorized
modes observed in many societies has brought about multiple economic,
social and environmental issues. As cities concentrate much of the demand for transport
services, issues derived from increasing car use arise in urban areas in the form of local
air pollution, traffic congestion, lost productivity due to time delays, social exclusion,
among others. But, the effects of motorized transport transcend the local level and
contribute to climate change as well.
Under that context, this master thesis explores the case of the Ecuadorian city of
Cuenca. That city is an important center of economic, educational and social activity in
the south of Ecuador, and thus experiences phenomena such as urbanization and urban
sprawl; giving rise to fast-growing mobility needs. As higher disposable income is
available among households, car use has been growing fast at the expense of other
modes of urban mobility in Cuenca. Such mobility trends have leaded the transport
sector to be largest source of greenhouse gas (GHG) emissions locally. Besides, the
provision of good alternatives to private transport is quite poor. All those factors make
mobility in Cuenca unsustainable.
To reverse such situation the city aims for reducing car use in 10% by 2025 and is
committed to maintain the 2009 levels of GHG emissions by 2030. Given this, the
present study proposes a plan for prompting modal shift under the sustainable mobility
paradigm and analyzes its potential for reducing GHG in Cuenca. Evidence suggest that
improvements in service quality of public transport is the most feasible alternative for
increasing public transport ridership; and more particularly, transforming the
conventional-bus system into a more attractive option for urban mobility. For that
purpose, measures enhancing aspect such as accessibility, comfort, information,
customer services, among others are analyzed. And even when the plan proposed in this
study has a limited potential for curving both car use and GHG emissions in Cuenca, the
introduction of such measures constitute a necessary step in order to reorient travel
patterns in Cuenca. A evolução dos transportes tem sido um fator fundamental na busca do progresso econômico para muitos países e permitiu melhores condições de vida para os indivíduos. No entanto, a tendência para a utilização de veículos privados motorizados em detrimento de modos coletivos e não motorizados que se observa em muitas sociedades criou um conjunto de problemas económicos, sociais e ambientais. Enquanto as cidades concentram a maior parte da procura de serviços de transporte, questões relativas à crescente utilização do automóvel surgem em áreas urbanas sob a forma de poluição, congestionamento do tráfego, perda de produtividade devido a atrasos de tempo, exclusão social, entre outros. Mas, os efeitos do transporte motorizado transcendem o nível local e contribuem para as alterações climáticas. Neste contexto, esta tese de mestrado explora o caso da cidade equatoriana de Cuenca. Essa cidade é um importante centro de atividade económica, educacional e social no sul do Equador, e assim experimenta fenômenos como urbanização e expansão urbana; dando origem a crescentes necessidades de mobilidade. Quanto maior a renda disponível nas famílias, maior o uso do automóvel individual motorizado. Tais tendências de mobilidade tornam o sector dos transportes na maior fonte de emissões de gases de efeito estufa (GEE) em termos locais. Além disso, a disponilidade de boas alternativas para o transporte privado é escassa. Todos esses fatores tornam a mobilidade em Cuenca insustentável. Para reverter tal situação para a cidade dever-se-á apontar para reduzir o uso do carro em 10% até 2025 com o compromisso de manter a níveis de 2009 as emissões de GEE até 2030 de acordo com o plano de mobilidade de Cuenca. Nesse sentido, este estudo propõe um plano para induzir a transferência modal e analisa o seu potencial de redução de GEE em Cuenca sob o paradigma da mobilidade sustentável. Evidências sugerem que melhorias na qualidade do transporte público são a alternativa mais viável para aumentar a utilização dos transportes públicos; mais particularmente, transformando o sistema convencional de autocarros numa opção mais atraente para a mobilidade urbana. Para o efeito, medidas de melhoria tais como a acessibilidade, conforto, informação, serviços ao cliente, entre outros são propostos. Mesmo que o plano proposto tenha um potencial limitado para modificar o uso do carro e as emissões de GEE, a introdução de tais medidas constituem um passo necessário a fim de reorientar os padrões de mobilidade em Cuenca. |
Description: | Dissertação de Mestrado em Energia para a Sustentabilidade apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra. | URI: | https://hdl.handle.net/10316/99918 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FCTUC Eng.Mecânica - Teses de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cristian_Campoverde_2014168660_2016_DM.pdf | 1.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
85
checked on Apr 23, 2024
Download(s)
46
checked on Apr 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.