Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/85662
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Simões, Maria João | - |
dc.date.accessioned | 2019-03-19T10:58:35Z | - |
dc.date.available | 2019-03-19T10:58:35Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.issn | 2448-2978 | pt |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/85662 | - |
dc.description | http://revistatopus.com.br/edicao_.asp?cod=46&edicaoCod=4 | pt |
dc.description.abstract | Aprender a lidar com a complexidade é um dos desafios da educação contemporânea. Neste estudo, pretende-se mostrar como a paródia, enquanto procedimento artístico relacional, muldimensional e dialógico, pode ser extremamente importante para compreender as características do pensamento complexo e do paradigma relacional dos meios digitais. Com base nas relações paródicas estabelecidas entre textos de Rhys Hughes (principalmente de Uma Nova História Universal da Infâmia e o O Livro de Areia) e de Jorge Luís Borges revisitar-se-ão essas características da paródia e apontar-se-á a sua importância para o desenvolvimento das competências de leitura do hipertexto. | pt |
dc.description.abstract | Learning how to deal with complexity is one of the challenges of contemporary education. In this paper, parody (as a relational, multidimensional and dialogic artistic device) will be analysed as an important tool to understand the characteristics of complex thought and the relational paradigm of the digital media. Parody’s features will be revisited mainly based on the parodie relations established between texts written by Rhys Hughes (specially A New Universal History of Infamy and Finding the Book of Sand) and Jorge Luis Borges’ texts and it will be highlighted its importance for developing competent hypertext readings. | pt |
dc.language.iso | por | pt |
dc.rights | openAccess | pt |
dc.subject | Paródia | pt |
dc.subject | Complexidade | pt |
dc.subject | Hipertexto | pt |
dc.subject | Borges | pt |
dc.subject | Hughes | pt |
dc.title | Da paródia ao hipertexto: complexidade das relações entre textos de R. Hughes e J. L. Borges | pt |
dc.title.alternative | From Parody To Hypertext: Complex Connections Between Texts of R. Hughes and J. L. Borges | pt |
dc.type | article | - |
degois.publication.firstPage | 95 | pt |
degois.publication.lastPage | 106 | pt |
degois.publication.issue | 2 | pt |
degois.publication.location | Brasil | pt |
degois.publication.title | Revista TOPUS | pt |
dc.peerreviewed | yes | pt |
degois.publication.volume | 2 | pt |
dc.date.embargo | 2016-01-01 | * |
dc.date.periodoembargo | 0 | pt |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.languageiso639-1 | pt | - |
item.openairetype | article | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.grantfulltext | open | - |
crisitem.author.researchunit | CLP - Centre of Portuguese Literature | - |
crisitem.author.orcid | 0000-0001-6648-9097 | - |
Appears in Collections: | FLUC Secção de Português - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016-Da_parodia_ao_hipertexto_Borges_pt.pdf | 159.25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
309
checked on Oct 15, 2024
Download(s)
79
checked on Oct 15, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.