Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/48280
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dc.contributor.authorMcNeill, Patrícia Silva-
dc.date.accessioned2018-04-10T17:06:17Z-
dc.date.available2018-04-10T17:06:17Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issn2212-4179por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10316/48280-
dc.description.abstractIt is a known fact that throughout his life Pessoa was interested in and conversant with an array of esoteric currents and doctrines. Underpinning that interest was a marked tendency to a form of symbolic thinking encapsulated in the lines “[…] my thinking is condemned / To symbol and analogy” from a 1907 poem by the incipient heteronym Alexander Search, which recur in a fragment from 1932 of the dramatic poem Fausto. Pessoa’s continued symbolic thinking, informed by copious readings mainly in Western Esotericism, allowed him to develop a creative hermeneutical approach to esoteric epistemologies. This essay will be concerned specifically with Pessoa’s conception of the mystical significance of geometrical forms, arguing that they not only enriched the figurative expressiveness of his poetry but also played a crucial role in his formulation of a poetics of Sensationism. Pessoa’s use of geometric imagery will be considered in the context of the fascination with sacred geometry and exploration of its aesthetic potential displayed by other modernists, like Yeats and Pound, and by avant-garde movements from the early XXth century which were also driven by analogous concerns, such as Futurism, Vorticism, Cubism, Expressionism and Suprematism.por
dc.description.sponsorshipÉ conhecido o interesse de Pessoa por e a sua familiaridade com uma variedade de correntes e doutrinas esotéricas ao longo da sua vida. A esse interesse subjaz uma tendência marcada para uma forma de pensamento simbólico cristalizada nos versos “[…] o meu pensamento está condenado / ao símbolo e à analogia” de um poema de 1907 pelo heterónimo incipiente Alexander Search, que seriam retomados num fragmento de 1932 do poema dramático Fausto. O pensamento simbólico continuado de Pessoa, informado por leituras abundantes sobretudo acerca do esoterismo ocidental, permitiu-lhe desenvolver uma abordagem hermeneutica criativa às epistemologias esotéricas. Este ensaio prender-se-á especificamente com a concepção do significado místico de formas geométricas por parte de Pessoa, defendendo que estas não só enriqueceram a expressividade figurativa da sua, mas também desempenharam um papel crucial na sua formulação de uma poética do sensacionismo. O uso da imagética geométrica por Pessoa será considerado no contexto da fascinação com geometria sagrada e da exploração do seu potencial estético por outros modernistas, como Yeats e Pound, e pelas vanguardas artísticas do início do século XX igualmente motivadas por preocupações análogas, tais como o futurismo, o vorticismo, o cubismo, o expressionismo e o suprematismo.por
dc.language.isoengpor
dc.publisherBrown University, University of Warwick, Universidad de los Andespor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectPessoapor
dc.subjectGeometriapor
dc.subjectEsoterismopor
dc.subjectSensacionismopor
dc.subjectYeatspor
dc.subjectPoundpor
dc.subjectVanguardas artísticaspor
dc.subjectGeometrypor
dc.subjectEsotericismpor
dc.subjectSensationismpor
dc.subjectArtistic Avant-­Gardespor
dc.titleSacred Geometry of Being: Pessoa’s Esoteric Imagery and the Geometry of Modernismpor
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage20por
degois.publication.lastPage45por
degois.publication.issue6por
degois.publication.titlePessoa Pluralpor
dc.relation.publisherversionhttp://www.brown.edu/Departments/Portuguese_Brazilian_Studies/ejph/pessoaplural/Issue6/PDF/I6A02.pdfpor
dc.peerreviewedyespor
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
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