Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/47070
Title: Questionário de Atitudes e Crenças sobre Sexualidade e Educação Sexual (QACSES) para adolescentes: estudos de validação psicométrica
Other Titles: Attitudes and Beliefs Questionnaire about Sexuality and Sexual Education (ABQSSE) for adolescents: psychometric validation studies
Authors: Carvalho, Cristiana 
Pinheiro, Maria do Rosário 
Pinto Gouveia, José 
Vilar, Duarte 
Keywords: Atitudes, Crenças, Sexualidade, Adolescentes, Questionário; Attitudes, Beliefs, Sexuality, Adolescents, Questionnaire
Issue Date: 30-Sep-2016
Publisher: Instituto de Psicologia e Ciências da Educação da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais - Universidade Lusíada de Lisboa
Project: Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) - Referência nº SFRH/BD/75130/2010 
metadata.degois.publication.title: Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente
metadata.degois.publication.volume: 7
metadata.degois.publication.issue: 1-2
metadata.degois.publication.location: Universidade Lusíada de Lisboa
Abstract: A produção de instrumentos confiáveis que sejam capazes de apoiar a avaliação dos programas de educação sexual, em termos de identificação de atitudes negativas e crenças limitantes acerca da sexualidade, revela-se de grande utilidade para as escolas portuguesas. O objetivo deste estudo consistiu no desenvolvimento do Questionário de Atitudes e Crenças sobre Sexualidade e Educação Sexual (QACSES) e na avaliação das suas características psicométricas. Participaram do estudo 1400 adolescentes portugueses. A análise fatorial exploratória (estudo 1; N=493) permitiu compreender a sua estrutura dimensional e a análise fatorial confirmatória (estudo 2; N=905) o seu refinamento. Realizam-se análises de género, idade e de intercorrelações entre as subescalas (estudo 3; N=1400). O questionário final é composto por uma estrutura tri-dimensional com 17 itens. Dado que o QACSES apresenta boas qualidades psicométricas e anuncia-se como um recurso na avaliação e diagnóstico de crenças e atitudes dos adolescentes, este instrumento pode ser útil para as escolas e organizações que pretendem planear intervenções educativas de prevenção dos comportamentos sexuais de risco e de promoção de comportamentos preventivos.
Abstract: The production of reliable instruments that are able to support the evaluation of sexual education programs, in terms of identification of negative attitudes and limiting beliefs about sexuality, is of great use for Portuguese schools. The aim of this study was to develop the Attitudes and Beliefs Questionnaire about Sexuality and Sexual Education and to evaluate its psychometric characteristics. This study was composed of 1400 Portuguese adolescents. The exploratory factorial analysis (Study 1; N=493) permitted the comprehension of its dimensional structure and the confirmatory factorial analysis (Study 2; N=905) permitted its refinement. Gender, age and intercorrelations between subscales analyses were conducted (Study 3; N=1400). The final questionnaire consists of a three-dimensional structure with 17 items. Knowing that the ABQSSE has good psychometric qualities and is announced as a resource in the evaluation and diagnosis of adolescents’ beliefs and attitudes, this instrument can be useful for schools and organizations that pretend to plan educational interventions on the prevention of sexual risk behaviours and the promotion of preventive behaviours.
URI: https://hdl.handle.net/10316/47070
ISSN: 2182-8008
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CINEICC - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 5

3,222
checked on Oct 29, 2024

Download(s) 50

2,293
checked on Oct 29, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons