Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/43295
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Capinha, Graça | - |
dc.date.accessioned | 2017-09-11T17:06:45Z | - |
dc.date.available | 2017-09-11T17:06:45Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1307-9 | por |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1308-6 | por |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/43295 | - |
dc.description.abstract | Este curto ensaio pretende refletir sobre a natureza poética e política da linguagem, entendida a partir da materialidade da sua construção social e histórica, sempre em processo de adequação ou de resistência ao que é. Partindo da poética de energias formulada pela teoria open field (autoproclamada herdeira de algum modernismo), procura-se observar como alguns e algumas poetas contemporâneos resistem às diferentes hierarquias de poder no discurso que regula o que entendemos ser a objetividade, o senso-comum, o legível e/ou o compreensível, o real. Expondo a artificialidade da construção, expõem-se as formas de teor colonial com que se naturaliza a subalternização do que é − e de quem é − o “Outro” da/na linguagem. | por |
dc.description.abstract | This short essay aims at reflecting on both the poetical and the political nature of language, observed in the materiality of its social and historical construction, and always in its process of adjustment or resistance to what is. Based on the poetics of energies formulated by the open field theory (self-proclaimed heir to some modernist projects), it tries to envisage the ways in which some contemporary poets resist the different hierarchies of power in the discourse that regulates our understanding of objectivity, common-sense, the legible, the comprehensible, the real. Exposing the artificiality of this linguistic construction, these poets simultaneously expose the colonialist basis of forms naturalizing the subordination of what is − and of who is − the “Other” of/in language. | por |
dc.language.iso | eng | por |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | Poética | por |
dc.subject | Política | por |
dc.subject | Gaguejo | por |
dc.subject | Rizoma | por |
dc.subject | L=a=n=g=U=a=g=E | por |
dc.subject | Emigração | por |
dc.subject | Colonialismo | por |
dc.subject | Constelações identitárias | por |
dc.subject | Poetics | por |
dc.subject | Politics | por |
dc.subject | Stuttering | por |
dc.subject | Rhizome | por |
dc.subject | Immigration | por |
dc.subject | Colonialism | por |
dc.subject | Identity constellations | por |
dc.title | Wor(l)ds’ Writ(in)’ Wor(l)ds: poetics & politics in the open field | por |
dc.type | bookPart | por |
degois.publication.firstPage | 485 | por |
degois.publication.lastPage | 508 | por |
degois.publication.location | Coimbra | por |
degois.publication.title | The Edge of one of many circles: homenagem a Irene Ramalho Santos | por |
dc.relation.publisherversion | http://hdl.handle.net/10316.2/42337 | por |
dc.peerreviewed | yes | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1308-6_26 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1308-6_26 | - |
degois.publication.volume | Vol. 1 | por |
uc.controloAutoridade | Sim | - |
item.openairetype | bookPart | - |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
crisitem.author.researchunit | CES – Centre for Social Studies | - |
crisitem.author.parentresearchunit | University of Coimbra | - |
crisitem.author.orcid | 0000-0002-2051-1911 | - |
Appears in Collections: | I&D CES - Livros e Capítulos de Livros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wor(l)ds Writ(In) Wor(l)ds.pdf | 214.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
417
checked on Jul 17, 2024
Download(s)
237
checked on Jul 17, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.