Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/42623
Title: A presença ausente do racial: discursos políticos e pedagógicos sobre História, "Portugal" e (pós-)colonialismo
Other Titles: The absent presence of racial: political and pedagogical discourses on History, 'Portugal' and (post)colonialism
Authors: Araújo, Marta 
Rodríguez Maeso, Silvia 
Keywords: "raça" [racismo]; Discursos públicos; História e seu ensino; Portugal (pós-)colonial; 'racial'/racism; Public discourses; History and its teaching; (Post) colonial Portugal
Issue Date: 2013
Publisher: UFPR
Project: FCOMP-01-0124-FEDER-007554 
Serial title, monograph or event: Educar em Revista
Issue: 47
Place of publication or event: Curitiba
Abstract: Este artigo analisa como, nos discursos políticos e no contexto educativo português, o racial se insere num jogo de in/visibilidades, sendo considerado como resultante da presença do "outro" da colónia e, logo, naturalmente irrelevante para a formação do espaço nacional-metropolitano e, de modo geral, para a formação da noção de "Europeidade". A partir desta análise, ilustramos a despolitização do racismo via a naturalização do colonialismo e a reificação do "imaginário imigrante"; neste sentido, o racismo é interpretado como algo que sucede aos outros - etnorracialmente marcados - mas que não diz respeito ao que "nós" somos, um "nós" que, aliás, nunca é questionado. O texto está dividido em três partes: (i) examinamos a consolidação da presente ausência do racial considerando como se tem constituído um ciclo de silêncios e consensos sobre o racial na própria ação de combate ao racismo - marcada pelo antirracialismo - de organizações globais como a UNESCO. Examinaremos ainda como a dissolução do racial está a ser produzida através da associação entre racismo e imigração no contexto europeu contemporâneo, tanto na política como na academia; (ii) analisar-se-á o trabalho empírico e os livros didáticos de história contemporâneos que realizámos em Portugal que mostram como, nos debates sobre a história e, mais concretamente, sobre o ensino do colonialismo e da escravatura, se tem esvaziado a sua relevância política e evadido o racial para compreender a chamada escravatura Atlântica dos séculos XV ao XIX; (iii) finalmente, concluímos com uma análise dos contornos daquilo a que denominamos o "consenso (pós-)colonial" em Portugal, inserido num contexto mais amplo de esvaziamento da plausibilidade de um vocabulário que dê conta do racial/racismo nas sociedades contemporâneas.
This article examines how in Portugal, in political discourse and in the educational context, 'race' is part of a game of in/visibility. The racial, being considered as a result from the presence of the "other" from the colony, is therefore naturally irrelevant to the formation of the national-metropolitan space and, more generally, to the notion of "Europeanness". From this analysis, we illustrate the depoliticization of racism through the naturalization of colonialism and the reification of the 'immigrant imaginary'; accordingly, racism is understood as something that happens to "others" – ethno-racially marked – but that does not relate to what "we" are, a "we" that, actually, is never questioned. This paper is divided in three sections: (i) we examine the consolidation of the absent presence of the 'racial' considering how a cycle of silence and consensus has been consolidated by the very initiatives to combat racism – marked by anti-racialism – by global organizations such as UNESCO. We further examine how the dissolution of the 'racial' is being produced by the association between racism and immigration in the contemporary European context, both in politics and in faculty; (ii) we present our empirical work and analysis of contemporary history textbooks in Portugal. We show that debates about history and, more specifically, about the teaching of colonialism and slavery have emptied its political relevance and evaded the 'racial' in the understanding of so-called Atlantic slavery, since the fifteenth to the nineteenth centuries, (iii) finally, we conclude with an analysis of the contours of what we call the "(post) colonial consensus" in Portugal, within a broader context of the emptying of the plausibility of a vocabulary that takes into account 'racial'/racism in contemporary societies.
URI: http://hdl.handle.net/10316/42623
ISSN: 0104-4060
Other Identifiers: 10.1590/S0104-40602013000100010
DOI: 10.1590/S0104-40602013000100010
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

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