Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/36333
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMatias, Ana Raquel-
dc.contributor.authorOliveira, Nuno-
dc.contributor.authorOrtiz, Alejandra-
dc.date.accessioned2017-01-23T11:31:58Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn1470-8477por
dc.identifier.issn1747-759Xpor
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/36333-
dc.description.abstractCourses in Portuguese for Speakers of Other Languages, in particular for adult immigrants, have been steadily expanding in Portugal over the last 15 years. These programmes aim to promote educational and labour market integration, access to Portuguese nationality, and cognitive development. This paper argues that official Portuguese learning policies have mainly targeted a population with an immigrant background that fails to represent the full range of adult immigrants’ needs. In particular, less educated adult immigrants’ educational needs have been persistently neglected. Considering that, hitherto, approximately 9% of trainees have been adult immigrants with little or no schooling, this group has not received sufficient attention in policy measures, nor has it been fully accommodated in institutional terms. As a starting point, the paper identifies the place of adult immigrant literacy in international and national discussions. Subsequently, it discusses the main official programmes offering Portuguese for Speakers of Other Languages to adult immigrants. The data from the main programmes were backed up by fieldwork, in particular interviews carried out with teachers and public officials which highlight the main barriers and strategies impacting on this group. Finally, we argue that programmes should consider tailor-made solutions, given the counterproductive heterogeneity of classes and the arbitrariness of informal procedures.por
dc.description.abstractA oferta do Português para Falantes de Outras Línguas destinada a imigrantes adultos tem registado uma expansão contínua em Portugal nos últimos quinze anos. Falamos de programas que têm como objectivo promover a integração escolar e profissional, o acesso à nacionalidade e o desenvolvimento cognitivo. O presente artigo discute como estas políticas oficiais do ensino da língua portuguesa têm tido como principal público-alvo uma população que não é representativa das necessidades globais dos adultos imigrantes. Referimo-nos em particular aos adultos imigrantes de baixa escolaridade, cujas necessidades escolares têm sido constantemente negligenciadas. Considerando que 9% do total de formandos são, efectivamente, imigrantes adultos com pouca ou nenhuma escolaridade, as necessidades específicas deste grupo não têm sido suficientemente acauteladas pelas políticas existentes, nem a sua acomodação institucional tem sido a mais adequada. O artigo começa por contextualizar a literacia dos adultos imigrantes nos debates internacionais e nacionais. De seguida, analisa os principais programas oficiais de ensino do Português para Falantes de Outras Línguas para adultos imigrantes. Os dados referentes a estes programas são complementados pela pesquisa de terreno, compreendendo entrevistas realizadas junto de professores e funcionários estatais cujo foco permite elucidar as principais barreiras e estratégias com impacto neste grupo de formandos. Finalmente, argumenta que os programas devem considerar soluções mais adequadas dadas as efectivas necessidades de cada público, sobretudo tendo em conta os resultados contraproducentes de turmas demasiado heterogéneas em termos de literacia e a arbitrariedade dos processos informais em curso.por
dc.language.isoengpor
dc.publisherTaylors & Francispor
dc.rightsembargoedAccess-
dc.subjectAdult literacy learnerspor
dc.subjectLanguage policiespor
dc.subjectLiteracypor
dc.subjectImmigrants with little or no schoolingpor
dc.subjectPortuguese for speakers of other languagespor
dc.titleImplementing training in Portuguese for Speakers of Other Languages in Portugal: the case of adult immigrants with little or no schoolingpor
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage99por
degois.publication.lastPage116por
degois.publication.issue1por
degois.publication.titleLanguage and Intercultural Communicationpor
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1080/14708477.2015.1113754por
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.doi10.1080/14708477.2015.1113754por
dc.identifier.doi10.1080/14708477.2015.1113754-
degois.publication.volume16por
dc.date.embargo2018-07-17T11:31:58Z-
item.openairetypearticle-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Nov 9, 2022

WEB OF SCIENCETM
Citations 20

1
checked on May 2, 2023

Page view(s)

295
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

440
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.