Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/35381
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPais, Sofia Castanheira-
dc.contributor.authorMenezes, Isabel-
dc.contributor.authorNunes, João Arriscado-
dc.date.accessioned2017-01-11T15:20:27Z-
dc.date.available2017-01-11T15:20:27Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn1678-4464por
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/35381-
dc.description.abstractChildren and youth reach school with different starting points. It is not known for sure how far these children and youth will go, and what path the school holds for them, particularly at a stage in which teachers are divided in multi-tasking (with some tasks that are merely administrative). Meanwhile, it is increasingly common to explain students' "inappropriate" behavior in biomedical terms. The increasing emergence of disorders and deficits calls for critical reflection on what they actually involve in public health terms. Thisarticle addresses the school's role in the educational achievement and comprehensive development of students flagged for or with clinical indication of medication based on "fuzzy" diagnoses. The concept of medicalization acquires a central position, and the article discusses its implications based on a set of field notes and interviews with parents and teachers in the North of Portugal.por
dc.description.abstractÉ sabido que à escola chegam crianças e jovens com diferentes pontos de partida. O que não se sabe ao certo é até onde chegam essas crianças e jovens, e que percurso a escola lhes reserva, particularmente numa altura em que os profissionais de educação se veem divididos entre inúmeras tarefas (algumas meramente administrativas) e parece cada vez mais comum atribuir-se ao comportamento "pouco adequado" dos alunos explicações de natureza tendencialmente biomédica. Face à emergência crescente de transtornos e déficits torna-se, assim, inevitável refletir criticamente acerca do que efetivamente acarretam em termos de saúde pública. Este artigo centra-se numa investigação acerca do papel da escola no sucesso educativo e no desenvolvimento integral dos alunos sinalizados ou com indicação médica para ingestão de medicação a partir de diagnósticos "nebulosos". O conceito de medicalização adquire uma dimensão central e as suas implicações são discutidas baseando-se num conjunto de notas de campo e entrevistas realizadas com pais e profissionais de educação da Zona Norte de Portugal.por
dc.description.abstractEs sabido que a la escuela llegan niños y jóvenes con diferentes puntos de partida. Lo que no se sabe con seguridad es hasta dónde llegan esos niños y jóvenes, y qué trayectoria les depara la escuela, particularmente, en el estadio en el que los profesionales de educación se ven divididos entre innumerables tareas (algunas meramente administrativas), y donde parece que es cada vez más común atribuirle al comportamiento "poco adecuado" de los alumnos explicaciones de naturaleza tendencialmente biomédica. Frente a la emergencia creciente de trastornos y déficits es, de este modo, inevitable reflexionar críticamente a cerca de lo que efectivamente suponen en términos de salud pública. Este artículo se centra en una investigación sobre el papel de la escuela en el éxito educativo, y en el desarrollo integral de los alumnos señalados o con indicación médica para la ingestión de medicación a partir de diagnósticos "nebulosos". El concepto de medicalización adquiere una dimensión central y sus implicaciones se discuten basándose en un conjunto de notas de campo y entrevistas realizadas con padres y profesionales de educación de la Zona Norte de Portugal.por
dc.language.isoporpor
dc.publisherEscola Nacional de Saúde Pública, Fundação Oswaldo Cruzpor
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectMedicalizaçãopor
dc.subjectInstituições Acadêmicaspor
dc.subjectCriançapor
dc.subjectAdolescentepor
dc.titleSaúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educaçãopor
dc.title.alternativeHealth and school: thoughts on the medicalization of educationpor
dc.title.alternativeSalud y escuela: reflexiones en torno a la medicalización de la educaciónpor
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage1por
degois.publication.lastPage10por
degois.publication.issue9por
degois.publication.locationRio de Janeiropor
degois.publication.titleCadernos de Saúde Públicapor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.doi10.1590/0102-311X00166215por
dc.identifier.doi10.1590/0102-311X00166215-
degois.publication.volume32por
uc.controloAutoridadeSim-
item.openairetypearticle-
item.languageiso639-1pt-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
crisitem.author.researchunitCES – Centre for Social Studies-
crisitem.author.researchunitCES – Centre for Social Studies-
crisitem.author.parentresearchunitUniversity of Coimbra-
crisitem.author.parentresearchunitUniversity of Coimbra-
crisitem.author.orcid0000-0003-2841-9922-
crisitem.author.orcid0000-0003-0109-8268-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
Files in This Item:
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Nov 9, 2022

WEB OF SCIENCETM
Citations 10

2
checked on Mar 2, 2024

Page view(s) 50

518
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

255
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.