Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/14255
Title: Actividades práticas nos manuais escolares de Ciências Naturais do 8º ano de escolaridade: um estudo sobre a gestão sustentável de recursos
Other Titles: Practical activities in Natural Sciences schoolbooks for 8th graders: a study on sustainable management of resources
Authors: Pires, E. R. 
Gomes, C. R. 
Keywords: Manuais escolares; Actividades práticas; Sustentabilidade; Gestão sustentável dos recursos
Issue Date: 2010
Publisher: GEOTIC - Sociedade Geológica de Portugal
Citation: PIRES, E. R.; GOMES, C. R. - Actividades práticas nos manuais escolares de Ciências Naturais do 8º ano de escolaridade: um estudo sobre a gestão sustentável de recursos. "e-Terra". ISSN 1645-0388. 15:42 (2010)
Serial title, monograph or event: e -Terra
Issue: 42
Abstract: O Currículo Nacional do Ensino Básico e as Orientações Curriculares de Ciências Físicas e Naturais (OCCFN) para o 3.º Ciclo identificam as perspectivas de educação para o desenvolvimento sustentável. Este estudo pretendeu analisar, em 5 manuais do 8.º ano de escolaridade, se estes integram propostas de actividades práticas no sentido das OCCFN e que visem promover a educação para a sustentabilidade, no sub-tema “Gestão Sustentável dos Recursos”. Foi possível concluir que existe uma diversidade acentuada, em especial, relativamente ao número de actividades sugeridas em cada manual, e que estas nem sempre estão de acordo com as actividades propostas nas OCCFN.
The National Curriculum of Basic Education as well as the Curricular Guidelines for Physical and Natural Sciences for the third cycle show educational perspectives for sustainable management. This study intended to analyze whether the schoolbooks selected include practical activities according to the Physical and Natural Sciences Curricular Guidelines that intend to promote an education for sustainability. The sub-topic “sustainable management of resources”, in five 8th Grade schoolbooks, was analyzed. The analysis of the data led to the conclusion that there is a great diversity, mainly in what concerns the number of practical activities suggested in each book, and they do not follow the activities suggested by the Curricular Guidelines.
Description: Comunicação apresentada ao VIII Congresso Nacional de Geologia, em Braga (9-16 de Julho 2010)
URI: https://hdl.handle.net/10316/14255
ISSN: 1645-0388
Rights: openAccess
Appears in Collections:FCTUC Ciências da Terra - Resumos em Livros de Actas

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 50

438
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

316
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.