Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/12324
Title: Atomic orbitals and their representation: Can 3-D computer graphics help on conceptual understanding?
Other Titles: Orbitais atómicos e a sua representação: Podem os gráficos 3-D por computador ajudar na compreensão conceptual?
Authors: Trindade, Jorge 
Fiolhais, Carlos 
Gil, Victor 
Keywords: Quantum mechanics; Atomic orbitals; Virtual reality; Virtual environment; Visualization; Conceptual understanding
Issue Date: 2005
Publisher: Sociedade Brasileira de Física
Citation: Revista Brasileira de Ensino de Física. 27:3 (2005) 319-325
Abstract: Quantum mechanics is a non-intuitive subject. For example, the concept of orbital seems too difficult to be mastered by students who are starting to study it. Various investigations have been done on student's difficulties in understanding basic quantum mechanics. Nevertheless, there are few attempts at probing how student's understanding is influenced by appropriate visualization techniques, which are known to help conceptual understanding. ''Virtual Water'' is a 3-D virtual environment we have designed and built to support the learning of Physics and Chemistry at final high school and first-year university levels. It focuses on the microscopic structure of water and explores, among others, atomic and molecular orbitals. Having asked a group of first-year students of Sciences and Engineering courses at the University of Coimbra, Portugal, to describe how they conceive electrons in atoms we found some common misconceptions. We have tried, with partial success, to overcome them by making students explore our virtual environment. The most relevant characteristics of the virtual environment which contributed to student's conceptual understanding were 3-D perception and navigation
A mecânica quântica é uma teoria que escapa à intuição. O conceito de orbital é um bom exemplo disso, sendo normalmente muito difícil de ser dominado pelos alunos que o abordam pela primeira vez. Foram já realizados vários estudos que incidem nas dificuldades que os alunos têm na compreensão da mecânica quântica ao nível introdutório. Contudo, poucos trabalhos trataram a influência de técnicas avançadas de visualização, geralmente reconhecidas como bastante úteis, na compreensão conceptual dos alunos. ''Água Virtual'' é um ambiente virtual 3-D que foi desenvolvemos com o propósito de apoiar o ensino e a aprendizagem de conceitos de Física e de Química a alunos dos anos terminais do ensino secundário e do primeiro ano da universidade. O programa centra-se na estrutura microscópica da água e explora conceitos relacionados com orbitais atómicas e moleculares. Utilizando aquele programa com uma amostra de alunos do primeiro ano dos cursos de Ciências e de Engenharia da Universidade de Coimbra, em Portugal, detectámos algumas concepções erróneas dos alunos sobre os electrões nos átomos. Com a ajuda do programa ''Água Virtual'' foi possível, com algum sucesso, ultrapassar algumas das dificuldades encontradas. As características mais relevantes do ambiente virtual que contribuíram para tal foram a percepção 3-D e a navegação pelo ambiente
URI: http://hdl.handle.net/10316/12324
ISSN: 1806-1117
Rights: openAccess
Appears in Collections:FCTUC Física - Artigos em Revistas Internacionais
FCTUC Química - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Atomic orbitals and their representation.pdf531.86 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

297
checked on Oct 2, 2019

Download(s)

89
checked on Oct 2, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.