Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/115709
Title: Dynamics of professional identity formation of physical education teachers
Other Titles: Dinâmica de formação da identidade profissional de professores de educação física
Authors: Amorim, Catarina da Mota
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: educação física; formação inicial docente; identidade profissional; professores estagiários; teoria da socialização ocupacional; initial teacher education; occupational socialisation theory; physical education; preservice teachers; professional identity
Issue Date: 28-Jun-2024
Project: info:eu-repo/grantAgreement/FCT/POR_CENTRO/2021.04793.BD/PT 
Serial title, monograph or event: Dynamics of professional identity formation of physical education teachers
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: The principals that define the teaching profession change and are redefined to suit the undeniable evolution affecting teachers’ professional identity. The challenging task of defining teacher identity shows its dynamic nature and, therefore, is ever-changing. The fundamental purpose of this thesis is to contribute to the field of education by providing a comprehensive understanding of physical education teachers’ professional identity formation through Occupational Socialisation Theory, which discusses how different phases of the teaching profession impact physical education teachers’ identities. This doctoral thesis seeks to identify if professional identity is formed during the physical education school placement and how it is shaped throughout the teaching career through studies implementing both qualitative and quantitative research methods. Participants include 272 preservice teachers, 12 inservice teachers, and 7 cooperating teachers. Qualitative data was drawn from semi-structured interviews, whereas implementing ‘questionnaire for student teachers’ yielded quantitative data. Results show that preservice teachers consider the cooperating teacher as the most important agent of training and view school placement as a skill-acquisition phase of their career. Preservice teachers consider their professional identity as a combination of factors that include their personality, abilities, beliefs and perceptions, motivation and commitment, and it extends beyond school and teaching skills. Results regarding qualified physical education teachers indicate that experiences during the acculturation phase had a lasting impact on the participants’ approach to teaching throughout their organisational socialisation phase. These findings support the idea that professional socialisation has little influence on the professional identities of physical education teachers.
Os princípios que definem a profissão docente mudam e são redefinidos para se adequarem à evolução inegável que afeta a identidade profissional dos professores. A desafiadora tarefa de definir identidade docente mostra a sua natureza dinâmica e, por isso, em constante mudança. O objetivo fundamental desta tese é contribuir para o campo da educação, proporcionando uma compreensão abrangente da formação da identidade profissional dos professores de educação física através da Teoria de Socialização Ocupacional, que argumenta como diferentes fases da profissão docente impactam as identidades daqueles professores. Esta tese de doutoramento procura identificar se a identidade profissional é formada durante o estágio pedagógico de educação física e como é que é moldada ao longo da carreira docente, por meio de estudos que implementam metodologias de investigação qualitativa e quantitativa. Os participantes incluem 272 estudantes estagiários, 12 professores de educação física e 7 professores cooperantes. Os dados qualitativos foram recolhidos através de entrevistas semi-estruturadas, enquanto a implementação do “questionário para estudantes estagiários” produziu dados quantitativos. Os resultados demonstram que os futuros professores consideram o professor cooperante como o agente de formação com mais importância e vêm o estágio pedagógico como uma fase de aquisição de competências técnicas. Os estudantes estagiários consideram que a sua identidade profissional docente é uma combinação de fatores que incluem a personalidade, capacidade, crenças e percepções, motivação e compromisso, e vai além da escola e das competências docentes. Os resultados relativos a professores de educação física já qualificados indicam que as experiências durante a fase de aculturação tiveram um impacto duradouro na abordagem de ensino dos participantes ao longo da fase de socialização organizacional. Estes resultados apoiam a ideia de que a socialização profissional tem pouca influencia na identidade profissional de professores de educação física.
Description: Tese de Doutoramento em Ciências do Desporto apresentada à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/115709
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento

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