Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/114372
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCoelho, Nuno Miguel Cabral Carreira-
dc.contributor.advisorAmaral, Sara Varela-
dc.contributor.advisorKondo, Tetsu-
dc.contributor.authorCardoso, João Miguel Esteves Correia da Silva-
dc.date.accessioned2024-03-26T14:53:26Z-
dc.date.available2024-03-26T14:53:26Z-
dc.date.issued2024-02-05-
dc.date.submitted2024-03-26-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/114372-
dc.descriptionTese de Doutoramento em História das Ciências e Educação Científica apresentada ao Instituto de Investigação Interdisciplinar-
dc.description.abstractMultimedia and digital approaches for health science communication purposes are deemed to yet be used at their full potential, especially when considering more global and intercultural scales. Other fields, outside of health, such as economics and entertainment, or other science fields within the STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) subjects have delved further into the use of combined multimedia and digital methods to reach a greater multitude of people, and to disseminate information and knowledge through an edutainment (education + entertainment) setting. Transmedia storytelling has been deemed to be highly effective in both reaching to a wide variety of people, mostly in the entertainment field, but to be able to resonate across and between different cultures as well as allowing for different stories to be catered to in different cultural contexts. Even so, it has not yet been fully explored in the context of health research.By developing a transmedia storytelling strategy for health literacy and knowledge promotion, which could be used in both cultural contexts in Portugal and Japan, this project also sought to reinforce the previously mentioned bonds between these two countries. The work here presented was developed to be applicable in both cultural contexts. The materials produced within the project, and within this transmedia storytelling strategy, united designers, programmers, and biomedical researchers, in an interdisciplinary approach. Moreover, we evaluated the efficiency of this strategy mainly using quantitative methods applied to social sciences, in both Portugal and Japan. This project, in both cultural contexts, demonstrated the potential efficiency of transmedia storytelling to be used as a strategy for health literacy and knowledge promotion, showing promise for the development of more innovative strategies for science communication. We believe this strategy to be highly promising in promoting health literacy, not only in Portugal and Japan, but also globally.eng
dc.description.abstractA utilização de abordagens multimédia e digitais em comunicação de ciência na área da saúde é ainda pouco explorada, especialmente quando considerando escalas mais globais e internacionais. Outras áreas de estudo STEAM (Ciência, Tecnologia, Engenharia, Artes e Matemática), assim como economia e entretenimento, têm articulado métodos digitais e multimédia com o objetivo de envolver grandes grupos de pessoas, utilizando contextos de “edutenimento” (educação + entretenimento) para disseminar de uma forma mais eficaz e apelativa a informação científica. Estas estratégias têm ainda a vantagem do desenvolvimento de histórias científicas, em diferentes plataformas – o denominado transmedia storytelling. O transmedia storytelling tem-se mostrado uma estratégia altamente eficaz no envolvimento de grupos de cidadãos de grande dimensão, assim como na inclusão de diferentes culturas, permitindo que as mesmas narrativas sejam adaptadas aos mais variados contextos culturais e sociais. No entanto, é ainda uma estratégia pouco utilizada em contextos de investigação em saúde.Face a este potencial e necessidade, neste trabalho, foi desenvolvida uma estratégia de transmedia storytelling para a promoção de literacia em saúde. O trabalho foi desenvolvido de forma a ser adaptável a diferentes contextos culturais. Desta forma, o projeto aqui apresentado desenvolveu-se em Portugal e no Japão, dois países com um elo histórico-cultural desde o século XVI, visando também reforçar esta ligação. O desenvolvimento de todo o projeto reuniu profissionais de diferentes áreas do saber como designers, programadores e investigadores biomédicos numa abordagem interdisciplinar. Adicionalmente foram realizados estudos de impacto dos materiais produzidos na promoção da literacia em saúde junto de diferentes grupos da sociedade, onde foi avaliada a eficácia desta estratégia em cidadãos portugueses e japoneses. Este projeto demonstrou o alto potencial para a utilização de estratégias de transmedia storytelling na promoção de literacia em saúde nos diferentes contextos culturais. Acreditamos que a estratégia e os materiais desenvolvidos representam um contributo inovador e valioso não só para a comunicação de saúde em Portugal e no Japão, mas a nível global.por
dc.description.sponsorshipOutro - Projeto "A Saúde no Saber", Ciência Viva-
dc.language.isoeng-
dc.rightsembargoedAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectComunicação de ciênciapor
dc.subjectdesign participatóriopor
dc.subjecthistória das ciênciaspor
dc.subjectliteracia em saúdepor
dc.subjectmultimédia; transmédia.por
dc.subjectScience communicationeng
dc.subjecthealth literacyeng
dc.subjectmultimedia; transmediaeng
dc.subjectparticipatory designeng
dc.subjectsciences historyeng
dc.titleTransmedia as a vector in science communication and health literacy: The Japan-Portugal historical and cultural connections to produce new health communication materialseng
dc.title.alternativeTransmédia como um vetor para a comunicação de ciência e literacia em saúde: A ligação histórico-cultural entre Japão e Portugal para produzir nos materiais de comunicação em saúdepor
dc.typedoctoralThesis-
degois.publication.locationIIIUC - Instituto de Investigação Interdisciplinar da Universidade de Coimbra-
degois.publication.titleTransmedia as a vector in science communication and health literacy: The Japan-Portugal historical and cultural connections to produce new health communication materialseng
dc.date.embargoEndDate2025-02-04-
dc.peerreviewedyes-
dc.date.embargo2025-02-04*
dc.identifier.tid101716125-
dc.subject.fosHumanidades::Outras humanidades-
thesis.degree.disciplineHistória das Ciências e Educação Científica-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.nameDoutoramento em História das Ciências e Educação Científica-
uc.degree.grantorUnitInstituto de Investigação Interdisciplinar-
uc.degree.grantorID0500-
uc.justificaEmbargoPublicação científica-
uc.contributor.authorCardoso, João Miguel Esteves Correia da Silva::0000-0002-0509-4750-
uc.degree.classificationAprovado com Distinção e Louvor-
uc.date.periodoEmbargo365-
uc.degree.presidentejuriSantos, João Ramalho de Sousa::0000-0002-1172-4018-
uc.degree.elementojuriRusso, Pedro Miguel Rodrigues dos Santos-
uc.degree.elementojuriFerreira, Elga Patrícia Maximiano-
uc.degree.elementojuriPita, João Rui Couto da Rocha-
uc.degree.elementojuriRodrigues, Sérgio Paulo Jorge::0000-0002-4640-7039-
uc.degree.elementojuriHardman, Paul David::0000-0002-8727-1895-
uc.degree.elementojuriAmaral, Sara Varela-
uc.degree.elementojuriCarvalho, Ana dos Santos-
uc.contributor.advisorCoelho, Nuno Miguel Cabral Carreira::0000-0002-1134-0321-
uc.contributor.advisorAmaral, Sara Varela-
uc.contributor.advisorKondo, Tetsu-
uc.contributor.emailuc2013156459@student.uc.pt-
item.openairetypedoctoralThesis-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextembargo_20250204-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento
Files in This Item:
File SizeFormat Login
Thesis_FinalV_corrigida.pdf5.44 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show simple item record

Page view(s)

41
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons