Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113601
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMarques, Sofia-
dc.contributor.authorAlves, Dina-
dc.contributor.authorMourão, Alda-
dc.date.accessioned2024-02-22T15:27:28Z-
dc.date.available2024-02-22T15:27:28Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/113601-
dc.description.abstractA Educação Histórica sustenta que o desenvolvimento do raciocínio e compreensão histórica dos alunos surge através dos conceitos de segunda ordem. Os alunos aprendem História através de três tipos de conceitos prévios, substantivos e de segunda ordem , sendo que os últimos remetem para a explicação, interpretação, empatia... A empatia histórica, defendida por vários investigadores, implica a ca pacidade de o sujeito compreender e explicar as ações dos homens no passado. Este artigo apresenta um estudo de caso desenvolvido no âmbito do mestrado em En sino do 1.o Ciclo do Ensino Básico e Português, História e Geografia de Portugal no 2.o Ciclo do Ensino Básico, no qual se pretende perceber se atividades que envolvem a empatia fomentam a compreensão histórica dos alunos. Para alcançar esse objetivo, foram realizadas quatro atividades de natureza de resposta empática, descritiva e explicativa (Shemilt, 1989), numa turma do 6.o ano, numa escola pública de Leiria. A amostra conta com cinco participantes. Antes da recolha de dados criámos cinco níveis empáticos adaptados das descrições dos níveis propostos por Shemilt (1989) e Lee (2003). Através de uma análise de dados qualitativa, inserida num modelo interpretativo, pudemos constatar que à medida que os alunos progridem nos níveis empáticos também a sua compreensão histórica se torna mais efetiva.pt
dc.description.abstractABSTRACT Historical Education holds that the development of students’ reasoning and histor ical understand- ing arises through secondorder concepts. Students learn history History through three types of con- cepts previous, substantive and second-order , the last ones referring to to explanation, interpretation, empathy... Historical empathy, advocated by several investigators, implies the ability of the subject to understand and explain the actions of men in the past. Putting ourselves in the shoes of our ancestor can be a way to understand our history. This article presents a case study developed in the scope of the Master’s degree of 1st Cycle of Basic and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic Educa- tion. The study presented aims to understand if activities involving empathy foster the historical understanding of students. To achieve this goal, four activities of an empathic, descriptive and ex- planatory (Shemilt, 1989) response were carried out in a 6th grade class in a public school in Leiria. The sample had five participants. Prior to data collection, we created five empathic levels from the descriptions of the levels proposed by Shemilt (1989) and Lee (2003). Through a qualitative data analysis, inserted in an interpretive model, we could see that as students’ progress at empathic lev- els, also their historical understanding becames more effectively.pt
dc.language.isoporpt
dc.rightsopenAccesspt
dc.subjectEducação Históricapt
dc.subjectEmpatia Históricapt
dc.subjectCompreensão Históricapt
dc.titleA empatia na compreensão histórica dos alunospt
dc.typearticlept
degois.publication.firstPage90pt
degois.publication.lastPage98pt
degois.publication.titleAtas da XI Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educaçãopt
dc.peerreviewedyespt
dc.date.embargo2022-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairetypearticle-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos e Resumos em Livros de Actas
Files in This Item:
File Description SizeFormat
IPCE_2022_web1.pdf272.01 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

47
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

30
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.