Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113597
Title: SOBRE A TRANSIÇÃO DIGITAL DE RECURSOS EDUCATIVOS: A FIGURA DO “DUPLOPENSAR” NOS DISCURSOS POLÍTICOS
Other Titles: THE DIGITAL TRANSITION OF EDUCATIONAL RESOURCES: THE ROLE OF “DOUBLETHINK” IN POLICY SPEECHES
Authors: Delgado, Cátia
Damião, Helena
Issue Date: 2023
Publisher: Instituto da Educação Universidade de Lisboa
Serial title, monograph or event: Sisyphus
Volume: 11
Issue: 3
Abstract: A transição dos recursos educativos do suporte de papel para o suporte digital está em curso em diversos países, tendo sido acelerada pela pandemia covid-19. Nos discursos de organizações internacionais e de instâncias políticas nacionais que a apresentam, é possível apurar uma dupla tendência: por um lado, fazem sobressair o imperativo da inovação tecnológica, na qual se reconhecem vantagens de diversa natureza; por outro lado, registam vários problemas dela derivados, sobretudo para a aprendizagem, que estudos dignos de confiança confirmam. É neste “duplopensar” que, no presente artigo, se analisa a dita transição, tendo sobretudo por referência a realidade portuguesa e europeia.
The transition of educational resources from paper to digital media is underway in several countries and has been accelerated by the Covid-19 pandemic. The speeches made by international organizations and national policy-makers present a double trend: on the one hand, they emphasize the importance of technological innovation in which they recognize various advantages; however, they also point out a number of problems arising from it, especially with regard to learning as confirmed by credible studies. It is in this “doublethink” that the following article analyzes this transition with particular reference to the reality in Portugal and Europe.
URI: https://hdl.handle.net/10316/113597
ISSN: 2182-8474
DOI: 10.25749/sis.29439
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
29439-Article Text-145786-1-10-20231031.pdf372.05 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons