Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113314
Title: Multiculturalismo como tema de interesse para a Educação Comparada nas publicações de Wolfgang Mitter
Authors: Trigo, Maiza de Albuquerque
Pinto, Rooney Figueiredo 
Keywords: Wolfgang Mitter; Educação Comparada; Multiculturalismo
Issue Date: 2022
Serial title, monograph or event: RBEC: Revista Brasileira De Educação Comparada
Volume: 4
Abstract: Este artigo visa analisar o multiculturalismo como um tópico de interesse para o campo da Educação Comparada, com base no estudo exploratório das publicações do comparatista Wolfgang Mitter (1927-2014). Foram analisados 42 estudos selecionados publicados entre os anos 1964 e 2017. Verificou-se que Mitter centra as suas abordagens no pluralismo cultural, especialmente nos países da Europa de Leste e nos desafios enfrentados pelos sistemas educativos no contexto da globalização. O tema do multiculturalismo surge como um tema de interesse para o campo da educação comparada. Também demonstra uma perspetiva macro sobre os sistemas educativos, as políticas educativas e os desafios internacionais enfrentados pela educação.
This article aims to analyse multiculturalism as a topic of interest for the field of Comparative Education, based on an exploratory study from the publications of the comparatist Wolfgang Mitter (1927–2014). This exploratory study analysed 42 selected studies published between the years 1964 and 2017, and verified that Mitter focused his approaches on cultural pluralism, especially in Eastern European countries and the challenges facing educational systems in the context of globalisation. The theme of multiculturalism emerges as a topic of interest in the field of Comparative Education. Also, it demonstrates a macro perspective on the educational systems, educational policies and the international challenges facing education.
Este artículo pretende analizar el multiculturalismo como tema de interés para el campo de la Educación Comparada, a través de un estudio exploratorio de las publicaciones del comparatista Wolfgang Mitter (1927-2014). Se analizaron 42 estudios seleccionados publicados entre los años 1964 y 2017. Se comprobó que Mitter centra sus abordajes en el pluralismo cultural, especialmente en los países de Europa del Este, y en los desafíos que enfrentan los sistemas educativos en el contexto de la globalización. El tema del multiculturalismo emerge como un tema de interés para el campo de la educación comparada. También demuestra una perspectiva macro sobre los sistemas educativos, las políticas educativas y los desafíos internacionales que enfrenta la educación.
URI: https://hdl.handle.net/10316/113314
DOI: 10.20396/rbec.v4i00.16593
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
RBEC2022-V4_e022007-OJS16593_Versão1.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

33
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

17
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons