Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113225
Title: Refletir sobre infância, educação e cultura a partir do livro “O mundo até ontem”
Authors: Pinto, Rooney Figueiredo 
Trigo, Maiza De Albuquerque
Keywords: Infância; Educação; Cultura; Sociedades Tradicionais; Jared Diamond
Issue Date: 2021
Publisher: Universidade de LaSalle
Serial title, monograph or event: Revista de Educação, Ciência e Cultura
Volume: 26
Issue: 3
Abstract: Este trabalho traz reĘ exões sobre infância, educação e cultura a partir do livro “O mundo até ontem: O que podemos aprender com as sociedades tradicionais?”, de autoria de Jared Diamond, com particular foco no capítulo cinco “Educar Crianças”, da parte três “Novos e Velhos”. Para além de aspectos relacionados ao parto, maternidade e infanticídio, a obra explora o conceito de infância e de educação em diálogo com o grupo social. Enfatiza os comportamentos e estímulos educacionais das sociedades tradicionais e sua ligação aos seus contextos sociais e culturais que se reĘ etem sobre a educação dos mais novos. Neste cenário, a criança é estimulada em sua autonomia e habilidades sociais através das brincadeiras com grupos multietários. O exercício social da aprendizagem pela consequência dos atos, comum na sociedade tradicional observada pelo autor, serve de reĘ exão ao polêmico tema contemporâneo da punição física ou moral nos processos educativos. Ainda que a obra não esteja focada no âmbito da educação, o autor apresenta particularidades sociais e culturais que permitem-nos reĘ etir sobre como estão sendo educadas nossas crianças numa sociedade avançada tecnologicamente e empobrecida humanamente.
is work brings re􏰀ections about childhood, education, and culture from the book “e world until yesterday: What can we learn from traditional societies?”, by Jared Diamond, with particular focus on chapter 􏰁ve “Educating children”, from part three “New and old”. In addition to aspects related to childbirth, maternity, and infanticide, the book explores the concept of childhood and education in dialogue with the social group. It emphasizes the behaviours and educational stimuli of traditional societies and their connection to their social and cultural contexts that are re􏰀ected in the education of the youngest. In this scenario, the child is stimulated in his autonomy and social skills by playing with multietarian groups. e social exercise of learning as a consequence of the acts, common in traditional society observed by the author, serves as a re􏰀ection on the controversial contemporary issue of physical or moral punishment in educational processes. Although the work is not focused on the 􏰁eld of education, the author presents social and cultural particularities that allow us to re􏰀ect on how our children are being educated in a technologically advanced and humanly impoverished society.
URI: https://hdl.handle.net/10316/113225
ISSN: 2236-6377
DOI: 10.18316/recc.v26i3.7569
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
sysop,+7569.pdf947.5 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

20
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

10
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons